maandag 3 september 2007

Downloadstunt zorgt voor nieuw record voor ‘Blijf bij mij’

André Hazes & Gerard Joling: Blijf bij mij (1) ***twaalfde week op #1***

Het is onvoorstelbaar maar waar: Hazes en Joling stijgen opnieuw terug naar de eerste plaats! De plaat lijkt wel onverwoestbaar; hij stijgt nu al voor de vierde keer naar die bovenste plek toe en staat in totaal al twaalf weken bovenaan. De chartrun tot nu toe: 41 – 1 – 1 – 1 – 1 – 1 – 1 – 1 – 1 – 1 – 1 – 1 – 2 – 1 – 2 – 1 – 3 – 2 – 1. Een nieuw Nederlands record: nog nooit eerder steeg een plaat binnen één chartrun vier keer naar de bovenste plek. Recordhouder tot nu toe was Guus Meeuwis, die in april en mei 2005 met ‘Geef mij je hand’ drie keer naar #1 steeg. En inderdaad: beide nummers waren eerst een kleine solohit voor André Hazes, maar werden pas in de nieuwe opname een enorme nummer één-hit. Joling is er in ieder geval erg mee in zijn nopjes: “Ik dacht nu echt dat mijn plaat zou gaan zakken in de hitlijst, maar vanmiddag werd ik gebeld dat ik voor de vierde keer op één sta. Volgens mij is dit nog nooit eerder vertoond. Dus daar moet op gedronken worden!”

Lang(st) op één

Een tweede record: een plaat die zeventien weken na de eerste week op #1 binnen dezelfde chartrun nog altijd op #1 staat, ook dat is nog nooit eerder gebeurd. Tot nu toe stond dat record op naam van Jody Bernal, die in 2000 een recordrun van vijftien achtereenvolgende weken op #1 had, en bijgevolg dus veertien weken na zijn eerste week bovenaan nog altijd op #1 stond. In het klassement van langstgenoteerde #1-hits is ‘Blijf bij mij’ inmiddels opgeklommen naar een derde plaats achter Bernal en achter ‘Dromen zijn bedrog’ van Marco Borsato (dertien weken op #1). Klik hier voor het overzicht.

Downloadactie opnieuw succes

Hebben Hazes en Joling dan nog steeds zoveel fans die hun single willen hebben? Nee, deze terugstijging naar #1 is opnieuw een stunt van hitparadefreak Thom Visser. Vorige week deed de Megaman in een special al uitgebreid uit de doeken hoe Visser, door enorme hoeveelheden tracks legaal en betaald te downloaden, van een aantal singles grote hits wist te maken. GfK MegaCharts, de samensteller van de hitparades, reageerde dat het onmogelijk zou zijn om een track vaker dan één keer via hetzelfde IP-adres te downloaden en dat de truc van Thom dus onmogelijk zou zijn in de praktijk. Om het ongelijk van MegaCharts aan te tonen, downloadde en betaalde Visser de afgelopen weken ruim vijfhonderd keer de track ‘Blijf bij mij’. Omdat hij bij MegaCharts en downloadplatform MSN al bekend staat als hitparademanipulator, vergaarde hij zijn dowloads nu onder een andere naam en via een andere betaalmethode. Blijkbaar viel het MegaCharts niet op, want alle downloads werden gewoon meegeteld in de hitparade.

En wat gebeurt? Omdat de downloads twee weken lang voor de Single Top 100 meetellen, steeg ‘Blijf bij mij’ vorige week al terug naar #2, en deze week, nu de downloads van Thom dus volledig worden meegenomen in de hitparadesamenstelling, klimt de single zelfs terug naar #1. ‘Relax take it easy’ van Mika is nog altijd de meest gedownloade plaat van Nederland, maar was het aandeel downloads van ‘Blijf bij mij’ enkele weken geleden al teruggelopen tot 40% van Mika’s aantal, deze week klimmen Hazes en Joling terug tot 82% van Mika’s hoeveelheid. En dát geeft de doorslag om ‘Blijf bij mij’ een nieuwe week op #1 te bezorgen. Hoogstwaarschijnlijk is dat nu echt de laatste week, omdat volgende week de helft van de downloads van Thom niet meer meetelt.

Duetten met een dode

Een duet met een dode André Hazes, dat is blijkbaar erg lucratief. Dat heeft nu ook de RTL4 in de gaten, dus komt die omroep vanaf 18 september met het programma 'In duet met André Hazes'. Twaalf nationale artiesten een liedje zingen met wijlen André; de namen van Gerard Joling, Guus Meeuwis, René Froger, Trijntje Oosterhuis, Wolter Kroes en Xander de Buisonjé zijn inmiddels bevestigd. Mogelijk is ook Paul de Leeuw een deelnemer. Ook de kinderen Hazes gaan meedoen: Roxeanne zal 'Wees zuinig op mijn meissie' gaan zingen en Dré jr. gaat 'Bedankt mijn vriend' ten gehore brengen. En misschien komt er, heel binnenkort, ook een nieuwe duetsingle achteraan, misschien wel een van een serie uit dat programma...

Oude versies

De nieuwe versie van ‘Blijf bij mij’ ken je inmiddels dus al tot uit den treure. Wil je weten hoe de originele Hazes-versie (#32 in 1988) klinkt, luister dan hier.
Of luister hier nog eens naar het Italiaanse origineel, ‘Forse’, door Pupo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten