maandag 3 september 2007

KT Tunstall wil geen Katie heten

KT Tunstall: Hold on (46)

Eigenlijk heet ze Katie, maar deze 32-jarige Schotse noemt zich liever KT, want, zo zegt ze zelf: “de naam Katie doet me denken aan een boerenmeid die brood staat te bakken terwijl haar man op het land aan het werk is. Op zich is daar niks mis mee, maar het is nou niet bepaald iets wat ik me bij een rockster voorstel…”

quizvraag

Even een quizvraag: wat is de overeenkomst tussen KT Tunstall, Jody Bernal, Michael Franti, Faith Hill en Liesbeth List? Inderdaad: ze zijn allemaal geadopteerd! KT ging na haar geboorte naar een gezin in St. Andrews, waar haar adoptievader natuurkunde doceert aan de universiteit. KT pakte na haar studie de gitaar op en speelde bij een aantal indie-bandjes, totdat ze, al bijna op haar dertigste, de kans kreeg om een solo-album op te nemen. Via een inval-optreden in het Britse muziekprogramma ‘Later with Jools Holland’ kreeg ze bekendheid, waarna het eindelijk voor haar begon te lopen.

operatie

En het liep al snel erg goed, want haar eerste hit, ‘Black horse and the cherry tree’, bereikte de bovenste plek in de Amerikaanse rocklijst. Haar album ‘Eye to the telescope’ verkocht wereldwijd maar liefst vier miljoen exemplaren. Het wachten is nu op de officiële opvolger daarvan, ‘Drastic fantastic’, die heel binnenkort uit gaat komen. Tunstall legt daar nu de laatste hand aan, nadat ze net is hersteld van een nieroperatie in april (haar ene nier is te klein, vanwege een infectie daaraan toen ze nog kind was).

Ondanks het succes blijft KT zichzelf; haar toekomstplannen: “Lekker met mijn vriendje Luke, de drummer van mijn band, in mijn geboorteplaats Edinburgh blijven wonen!”

Kijk hiernaar de nieuwe single van KT Tunstal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten