maandag 19 november 2007

Wordt Rihanna binnenkort huisvrouwtje?

Rihanna: Don’t stop the music (11)

Michael Jackson mag blij zijn met het succes van ‘Don’t stop the music’ van Rihanna, want daarin zit een sample verwerkt van het einde van ‘Wanna be startin’ something’ uit 1983. Michael had het echter niet helemaal van zichzelf, maar had goed geluisterd naar ‘Soul makossa’ van Manu Dibango. Die spande begin jaren 90 een rechtszaak tegen Jackson aan wegens plagiaat en won deze.

Rihanna is niet de eerste die ‘Wanna be startin’ something’ samplet. In 1997 gebruikte Jay-z hetzelfde fragment in het nummer ‘Face off’ op zijn album ‘In my lifetime, vol. 1’. En eerder dit jaar scoorde de Caramel club een #54-hit met ‘Mama say mama sa’.

‘Don’t stop the music’ is inmiddels de achtste notering voor Rihanna en haar derde dit jaar. De andere twee haalden moeiteloos de top 10: ‘Umbrella’ feat. Jay-Z (#2) en ‘Shut up and drive’ (#7). En gedrieën staan ze nu in de Single Top 100, op respectievelijk #56 (precies een half jaar genoteerd deze week) en #45. ‘Don’t stop the music’ staat alleen genoteerd dankzij de verkoop van downloads; in de Mega Download Top 50 prijkt het nummer dan ook bovenaan. Tevens is het de hoogste eersteweeks in de Single Top 100 van niet minder dan drieëntwintig binnenkomers, een absoluut record! In de Britse hitparade is gekozen voor een ander nummer op single, ‘Hate that I love you’, featuring Ne-Yo, dat daar in de derde week op #15 belandt.

Bang om in de stressvolle muziekwereld waarin ze momenteel verkeert, te bezwijken aan drank of drugs, is Rihanna niet. “Het is niet makkelijk om in de muziekindustrie met beide benen op de grond te blijven, maar ik ben een sterk persoon. Als ik me depressief voel, bel ik altijd mijn beste vriendin. Ze staat altijd voor me klaar. Ik bezwijk niet onder druk en ga er juist beter door presteren. Als ik dan verhalen lees over Britney Spears of Amy Winehouse, vind ik dat ook heel erg.”

Mocht Rihanna toch moeten stoppen met zingen vanwege een poliep bijvoorbeeld, dan zal ze zich niet vervelen. “Ik heb altijd willen acteren, en nu ik in Los Angeles woon, kom ik veel mensen uit Hollywood tegen.” Daarnaast boeit de modewereld: “Ik wil ook wat kledinglijnen uitbrengen. Er zit een echte zakenvrouw in mij.” En misschien zelfs dat ze nog wel huismoeder wordt, want sinds kort heeft Rihanna (19) een relatie met acteur Josh Hartnett (29). Rihann daarover: “Ik zou liegen als ik zei dat we enkel vrienden zijn. Ik ben helemaal gevallen voor Josh, hij is zo lief. Hoewel het nog pril is, weet ik dat het goed zit.” Aanstaande woensdag treedt Rihanna op in de Heineken Music Hall in Amsterdam, met Brace in het voorprogramma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten