vrijdag 24 augustus 2007

Mika houdt nét genoeg over; Elvis heeft #1-album

Mika houdt voorsprong vast

Het was krap aan, maar Mika houdt aan het eind van de week nog nét genoeg voorsprong over om aan de leiding te blijven in de Single Top 100. 'Relax take it easy' redt het met 9% voorsprong op 'Blijf bij mij' van André en Gerard, dat opnieuw aan een wederopstanding bezig is. Verderop in de top 10 zien we twee nieuwkomers: Guus Meeuwis met 'Proost' op #5 en James Blunt met '1973' op #9. Daartussenin gaan Bob Sinclar & Fireball als een speer van 56 naar #8. Ook opvallend hard stijgen Wolter Kroes (van 54 naar #14 met 'Niet normaal') en Bobby Burns (van 59 naar #22 met 'From Holland').

Lennon en Presley postuum binnen

Een stukje verderop in de lijst komen we twee wel héél opvallende binnenkomers tegen. Allereerst op #37 'Imagine' van John Lennon (al 27 jaar dood) en vlak daarna op #41 'Suspicious minds' van Elvis Presley (al 30 jaar dood). En beide artiesten komen zelfs met twee nummers binnen: Lennon staat ook op #98 met 'Working class hero' en Elvis komen we nogmaals tegen op #91 met 'Blue suede shoes'. Samen met Hazes is dat toch een hemels supertrio!

Elvis met Dutch collection naar #1

Ja, dat móet wel een #1-hit opleveren natuurlijk! Als je eerst het Nederlandse publiek de leukste liedjes van Elvis laat kiezen en je zet die vervolgens op een cd, dan willen de fans dat wel kopen. En dat deden ze ook de afgelopen week: 'The complete Dutch collection' verkocht de helft meer van de #1 van vorige week, 'Life in cartoon motion' van Mika. En Mika op zijn beurt verkocht weer de helft meer van de hoogste nieuwe op #3, een verzamelaar van UB40. En ook dát is een Dutch collection.

Effe Belle

Nóg wat verzameld werk in de Album Top 100: Belle Perez is met 'Greatest Latin hits' binnen op #12 en de Tribute to the Cats band debuteert met 'Songs to remember' op #15; een box met daarin een cd met eigen nummers, een cd met covers van the Cats én een dvd. Toe maar jongens!

Een onbekende naam komen we tegen op #27: Joe Bonamassa debuteert met 'Sloe gin'. Goed voor een lekker moppie bluesrock.

Uitgebreid nieuws over de grootste hits en alle nieuwkomers in de Single én Album Top 100 vind je hier komende maandag!

woensdag 22 augustus 2007

Een nummer één-hit is te koop

Single Top 100 is door één persoon gemanipuleerd

Zijn naam is Thom Visser, hij is 36 jaar en hij heeft een passie voor hitlijsten. Die passie gaat zó ver, dat hij er de afgelopen maanden in is geslaagd om platen te laten stijgen en dalen, nummer één-hits te bepalen en mogelijke nummer één-hits te voorkomen. Een uitgekiende strategie en een goed gevulde beurs maken veel mogelijk in hitparadeland. Zo bezorgde Visser Guus Meeuwis een #1-hit, Jim en David Guetta een top 10-hit en kreeg hij het voor elkaar dat Kate Ryan in Nederland in de winkels terechtkwam.

Het belang van hitparades

De Single Top 100 en Top 40 zijn al sinds respectievelijk 1969 (toen nog als de Nationale Hitparade) en 1965 een begrip in Nederland, maar de tijden dat een hitparade allesbepalend was in radioland, liggen al weer een paar decennia achter ons. Door de versnippering van de radiozenders en de focus op formats kent een hitparade als de Single Top 100 een te breed muziekaanbod om volledig op een zender gedraaid te worden. Was vroeger de uitzending van een hitparade nog iets om voor thuis te blijven en hield je je adem in bij de ontknoping van een hitlijst, tegenwoordig is die invloed veel minder.

Toch is een hitparade nog steeds van belang. Je gaat er nog altijd op zoek naar je favoriete artiest of nieuwe muziek, een artiest of platenmaatschappij gebruikt het als marketinginstrument en beginnende artiesten ontlenen er hun eerste bekendheid aan.

Manipulatie is van alle tijden

Al zo lang er hitparades zijn, zijn er mogelijkheden om de noteringen te manipuleren. In de beginjaren werden platenzaken gebeld, om hun verkoop-top 10 door te geven. Daarbij gaven de medewerkers in de winkel hun favoriete plaatjes hoger op dan ze in werkelijkheid verkochten. Daarna kwam het dagboekensysteem, waarbij dagelijks de werkelijke verkopen werden nog genoteerd. Betrouwbaarder, maar een echte controle was daar echter niet op. Toen het digitale tijdperk zijn intrede deed, werden verkochte singles gescand via de barcode; slimme managers en platenmaatschappijen kochten echter zelf partijen op; de barcode deed zijn werk wel.

Hoe minder verkoop, hoe makkelijker manipulatie

De singleverkopen zijn inmiddels al een paar decennia lang flink aan het dalen en dat schept nieuwe mogelijkheden voor manipulatie: er zijn nu veel minder verkochte singles nodig voor het scoren van een hit dan bijvoorbeeld in de jaren 80. Platenmaatschappijen laten hun artiesten bijvoorbeeld veel instore-optredens doen in platenzaken, zodat de fans hun idool kunnen ontmoeten en een handtekening kunnen laten zetten op hun singletje. Maar dan moeten ze dat wél eerst kopen in de winkel natuurlijk, en dat telt dan weer mee bij de samenstelling van de hitparade. Jeroen van der Boom kwam op die manier enkele weken geleden aan een #1-hit met ‘Jij bent zo’; het singletje bleef de week ervoor nog staan op 7, maar steeg op 30 juli ineens naar de top door, om een week later al weer te gaan dalen… Daarnaast circuleren er nog steeds verhalen van platenmaatschappijen die hun eigen singles inkopen of platenzaken massaal een serie singles laten inscannen, zodat deze worden meegeteld bij de omzet voor de samenstelling van de hitlijst. Een anonieme bron meldt bijvoorbeeld op onze website: “Hier in Brabant is BerkMusic bekend als muziekwinkel (in Eindhoven en Best) en platenuitgever. Regelmatig koop ik daar cd's en zie daar verkopers hele stapels scannen van nummers, die Berk zelf uitgeeft. Als je vervolgens de Single Top 100 bekijkt, zie je deze nummers keurig in de top 100 staan in of na die week. Let maar eens op de rare sprongen die de meeste nummers van Berk maken!”

Massaal downloaden

Een nieuwe mogelijkheid is het massaal downloaden van nummers; dat kan zelfs vanuit je luie stoel gebeuren. Dat opent dus een mogelijkheid voor particulieren om de hitparade te beïnvloeden. En dat is nu precies wat Thom Visser heeft gedaan. Thom: “Ik heb altijd iets gehad met getallen en ben dan ook boekhouder van beroep. Mijn passie voor hitlijsten begon toen ik een jaar of elf was. Als kind had ik al de behoefte om een plaat te laten stijgen in de hitlijst als ik deze mooi vond. Ik kocht zo’n singletje dan ook meerdere keren. Uiteraard had dat geen invloed op de lijst. Inmiddels 25 jaar verder, met een veel kleinere markt in de muziekindustrie, had ik nog steeds diezelfde wens; de wens om een eigen stempel op de hitlijst te plaatsen. Daarnaast was ik nieuwsgierig naar de betrouwbaarheid van de hitlijst en de grootte van de markt op dit moment. En natuurlijk in hoeverre je als individu je de hitlijst kunt beïnvloeden. In het nieuwe tijdperk van digitale verkopen en dalende fysieke verkopen zag ik mijn kans schoon om eindelijk mijn verlangen uit te laten komen.”

Nummer 1-hit voor Guus Meeuwis gekocht

De eerste track waarop Visser zijn zinnen zette, was ‘Rood’ van Marco Borsato. “Ik hou van records en probeerde het nummer langer op #1 te laten staan door het veelvuldig te downloaden. Ik wist toen echter nog niet, dat wat je deze week downloadt, pas volgende week meetelt voor de hitlijst. En zo werd ‘Rood’ tot mijn spijt verdreven door ‘Toppertje’.” Wijs geworden van deze actie, nam Thom een andere single onder de arm. “’Tranen gelachen’ van Guus Meeuwis was een nummer dat mij tekstueel erg aansprak. Ik kon uit de downloadlijsten opmaken dat het nummer veel werd gedownload. De winkelverkopen van de fysieke single gingen ook goed, maar de totale afzet was niet voldoende voor een nummer één-positie. Toen ontstond bij mij het idee om te proberen het nummer op #1 binnen te laten komen door het héél vaak te downloaden. Dat lukte, maar het aantal verkochte en gedownloade exemplaren was maar 2% hoger dan de directe concurrent, Jackyl & Hyde. Dat gaf mij voldoening, omdat ik nu wist dat het door mij kwam, omdat het verschil met de nummer twee zo klein was.”

Top 10-experiment met Jim


Nadat Thom Visser dus voor Guus Meeuwis een #1-hit had binnengesleept, startte hij een ander experiment. “Ik wist nu nog altijd niet hoe groot de markt is en voor welke hitparadeweek de verkochte download meetelt. Daarom zocht ik een nummer waarvan de fysieke verkopen al aan het teruglopen waren, maar dat nog genoeg verkopen had als basis voor een top 50-notering. Tevens moest het nummer ook zakken qua download. Dit omdat ik dan een schatting kon maken van de hoeveel downloads die nodig was om mijn experiment te laten slagen. Mijn keuze viel daarbij op het nummer ‘Doe dit, doe dat’ van Jim. Gevoelsmatig dacht ik dat het nummer zo’n vijfhonderd stuks aan download nodig had om opnieuw de top tien te kunnen bereiken. Zo gezegd zo gedaan…”

Visser downloadde half mei 452 betaalde exemplaren van ‘Doe dit, doe dat’; een email bevestigt deze transactie. Thom: “Mijn experiment was een succes. Het nummer was al naar #23 gezakt, maar behaalde inderdaad opnieuw voor twee achtereenvolgende weken een top tien-notering. Nu had ik een antwoord op mijn vragen. Ik had nu inzicht in de grootte van de markt en wist nu dat wat je de ene week downloadt, de daaropvolgende week meetelt voor de hitlijst en de week daarop zelfs nog een keer; downloads tellen blijkbaar twee weken achter elkaar mee. Wellicht was het voor Jim niet zo leuk, want na die twee weken zakte het nummer als een baksteen van #9 naar # 51; sorry Jim! Het kostte me inderdaad een hoop geld, maar gelukkig mag ik in Nederland nog altijd zelf weten waar ik mijn geld aan uitgeef…”

Duizend maal ‘Blijf bij mij’

Het bleef voor Thom niet bij dit experiment: “De nummers die ik heb geholpen om te stijgen of om hun koppositie te houden zijn er te veel om op te noemen. De meest opvallende waren ‘All good things’ van Nelly Furtado, ‘Love is gone’ van David Guetta (ik bezorgde hem zijn eerste top 10-hit), ‘Blijf bij mij’ van Gerard Joling en André Hazes (dat heb ik in week 31 zo’n duizend keer gedownload om Jeroen van der Boom van nummer 1 te verdrijven, en dat is gelukt) en het laten ontstaan van een hit voor Kate Ryan. Haar ‘Voyage voyage’ is mijn lievelingsnummer op dit moment, maar het was in Nederland nog niet te verkrijgen. Ik dacht: als ik het nummer via downloads in de lijst krijg, dan zal de platenmaatschappij niet stil zitten en het nummer ook in ons land uitbrengen. Hetgeen inderdaad geschiedde: het nummer was eerst enkel via iTunes te verkrijgen. Ik downloadde de track zó vaak dat het nummer louter op downloads plaats # 17 in de Single Top 100 bereikte. Ineens kon je het nummer overal downloaden en kwam het afgelopen week ook fysiek in Nederland in de winkels. En zo was door mij een hit geboren; iets wat mij heel veel voldoening geeft.”

IP-adres geblokkeerd

Onlangs was het echter uit met de pret. “Bij het downloaden gebruikte ik alle downloadplatforms die voor hitparadesamensteller GfK MegaCharts meetellen bij het samenstellen van de hitlijsten. Door mijn massale aankopen werd mijn account MSN muziek.nl met tegoed en de aankopen van twee jaar met onmiddellijke ingang gesloten. Daarnaast geeft iTunes mijn downloads niet meer door aan MegaCharts en telt deze ook niet meer mee bij de samenstelling van hun eigen download-hitparade. Al download ik een nummer daar honderd keer, het nummer stijgt in hun lijst niet. Wel ontvangen zij uiteraard gewoon hun inkomsten van mijn aankopen… Als ik zou willen, zou ik bij een andere internetprovider kunnen gaan, om zo een nieuw ip-adres te verkrijgen, om weer door te gaan op de oude toer, echter die moeite neem ik niet meer.”

“MegaCharts meet met twee maten”

Ook de downloads van zijn huidige idool, Paula Paloma, werden volgens Thom onrechtvaardig behandeld. “MegaCharts weegt ook nog eens met twee maten. Mijn downloads van de nieuwe single van Paula Paloma, ‘Wat dacht je?’, werden door MegaCharts geschrapt, terwijl mijn veel hogere aantal downloads van ‘Blijf bij mij’ via dezelfde provider en via hetzelfde account wél werden meegeteld. Pure discriminatie van een beginnende artiest.”

Visser kreeg bovendien veel negatieve reacties uit zijn omgeving. “Mensen deden net alsof ik met iets crimineels bezig was. Door dat alles heb ik drie weken geleden besloten om met grootschalig downloaden te stoppen. Zelf ben ik van mening dat ik een aanwinst was voor de muziekindustrie, en dat er niks mis was met wat ik deed. Ik heb er geen spijt van, heb er veel van geleerd en een kinderdroom kwam toch nog uit. Hoewel het aan het einde van de maand altijd schrikken was, als ik het afschrift van mijn creditkaart kreeg…”

Reactie GfK MegaCharts

Michel Admiraal, chartsmanager bij GfK MegaCharts, de samensteller van onder andere de Single Top 100, geeft als commentaar op deze zaak: “De verkopen worden vanuit de diverse platforms aangeleverd inclusief ip-adressen; nog niet allemaal, maar de belangrijkste wel. Dit betekent dat inderdaad de dubbele aankopen per ip-adres eruit gefilterd worden en niet meegeteld worden voor de charts. De naam Thom Visser zegt mij niet zoveel, maar de verkopen zijn inderdaad gefilterd! Dat we van de ene artiest wél downloads meetellen en van de andere artiest niet, dat is onjuist: zowel van Gerard Joling als van Paula Paloma zijn de netto aantallen gebruikt vanuit i-Tunes. GfK MegaCharts zit bovenop de verkoopinfo; zowel fysiek (wij zien in elke winkel wat er gebeurt) als digitaal.”

Nog een laatste reactie van Thom Visser: “Ik werd in vertrouwen gebeld over mijn downloadgedrag - dat zou manipulatie van de hitparade zijn en ik werd verzocht om ermee te stoppen. Intimidatie dus, hetgeen niet eens mag; we leven toch in een vrij land?! Natuurlijk zal de chartsmanager zeggen dat hij mij niet kent, ze zullen dat nooit aan een derde toegeven, omdat wat zij doen – tracks buitensluiten en de downloads van bepaalde ip-adressen negeren – juist helemaal niet mag.”

Geen manipulatie meer?

De grote vraag rest nu, nu Thom Visser met zijn download-activiteiten is gestopt en GfK MegaCharts de dubbele downloads eruit filtert: is hiermee de manipulatie gestopt? De Megaman denkt het niet; beïnvloeding is van alle tijden en zal dus altijd deel uitmaken van deze tak van amusement; daarvoor zijn de belangen te groot. De partijen zullen telkens de grenzen opzoeken, en als deze grenzen worden overschreden is het aan MegaCharts om met een gepaste reactie te komen.

Midweek 22 augustus: Elvis naar #1 dertig jaar na zijn dood

Elvis naar #1

In Engeland stond ie vorige week al op #1 en bij ons kan hem deze week een toppositie ook niet ontgaan: Elvis Presley klimt dertig jaar na zijn dood naar de eerste plaats in de Album Top 100 met 'The complete Dutch collection', een dubbelalbum samengesteld uit favorieten van Nederlandse fans. The King verdrijft daarmee na slechts één week 'Life in cartoon motion' van Mika al weer van de bovenste positie.

UB40 binnen

In de Album Top 100 mogen we komende vrijdag twee hoge binnenkomers verwachten: UB40 komt met een verzamelaar in de top 5 binnen, Belle Perez debuteert, ook met een verzamelalbum, wat lager in de top 10. Verderop in de lijst treffen we ook de Tribute to the Cats band en de Amerikaanse bluesrocker Joe Bonamassa met eersteweeks albums aan.

Joling en Hazes terug?

In de Single Top 100 is het moeilijk voorspellingen te maken; er gebeurt elke week wel wat anders. Het ziet er echter naar uit, dat Gerard Joling en André Hazes alwéér terug naar #1 zullen gaan stijgen... De Megaman is benieuwd of dat gaat lukken. In dat geval zou Mika niet alleen zijn #1-album, maar ook zijn #1-single kwijt gaan raken deze week.

Nederlandstalig in de lift

Het gaat goed met de Nederlandstalige hits: komende vrijdag verwachten we flinke winst voor de singles van Wolter Kroes, Marianne Weber, Peter Beense en Frans Bauer. Maar ook met 'Suspicious minds' van René Shuman & Angel-eye gaat 't goed.

Meeuwis hoog binnen

Ook de hoogste nieuwe is Nederlandstalig: 'Proosten' van Guus Meeuwis gaat in de top 5 debuteren. Een stuk lager mogen we ook de nieuwe singles verwachten van Kanye West, Paul van Dyk en Party's' cool.

maandag 20 augustus 2007

Megaman week 33

Bij deze Megaman 33, waarin Mika een toppositie in de single- én albumlijst behaalt, Dries Roelvink in z'n blootje staat, 'Chasing cars' van Snow patrol al een vol jaar genoteerd staat en een dertig jaar dode Elvis zijn negentigste hit scoort. Alle informatie over deze en andere noteringen vind je terug in de Megaman van deze week, inclusief geluid- en beeldfragmenten.

Veel leesplezier!

Mika naar #1 met single én album

Mika: Relax Take it easy (1) ***eerste week op #1***

‘Relax Take it easy’, zo probeert Mika zichzelf kalmte in te praten. Hij heeft anders wel wat om opgewonden van te raken: zowel zijn single als zijn album stijgt deze week naar #1 in Nederland. Bovendien gaf Mika afgelopen vrijdag zijn eerste optreden op Nederlandse bodem, op het Lowlands-festival. En een erg goed optreden ook, zo vernam de Megaman uit betrouwbare bron (oordeel zelf, want hier vind je een filmpje). Mika ontving bovendien op Lowlands uit handen van Eric Corton een gouden plaat voor zijn album; er zijn al meer dan 50.000 stuks van verkocht (en een gouden plak krijg je al bij 35.000 exemplaren). En tenslotte had Mika ook nog een verjaardag te vieren: afgelopen zaterdag werd hij 24.

op #1 dankzij downloads

‘Relax take it easy’ bleef vorige week nog staan op #3, maar klimt deze week alsnog door naar #1. Mika’s fysieke single verkoopt niet zo hard als die van de nummer 2, Jeroen van der Boom, en zelfs de #3, André Hazes en Gerard Joling, verkoopt in de platenzaken nog beter. Het verschil wordt gemaakt door de downloads: ‘Relax take it easy’ is de meest gedownloade song op het internet en laat de concurrentie ver achter zich; dat levert Mika deze week een koppositie op in de Single Top 100.

Beiroet – Parijs – Londen

Mika werd als Mica Penniman op 18 augustus 1983 geboren in de Libanese hoofdstad Beiroet. Hij is de middelste van vijf kinderen en heeft Amerikaanse ouders; zijn moeder is van Syrisch/Libanese komaf. Mika was nog maar één jaar toen het gezin, vanwege de Libanese oorlog, had land verliet en zich vestigde in Parijs. Op zijn negende emigreerde Mika met het gezin opnieuw; nu ging de reis naar Londen. Daar woont Mika nu nog steeds. Zijn stem werd gevormd door een Russische operazanger. Mika deed zangervaring op op allerlei fronten: zo gaf hij een klassiek optreden in het Royal opera house en schreef hij thema’s voor vliegtuigmuziek voor British airways en een reclame voor Orbit kauwgum. Begin dit jaar werd hij door de BBC uitgeroepen tot het talent van het jaar. En die voorspelling werd al heel snel werkelijkheid, want niet veel later stond hij met zijn debuuthit, ‘Grace Kelly’, op #1 in Engeland. Bij ons klom die single tot #4 in maart; het nummer staat nog altijd genoteerd: deze week op #21. Ook zijn single ‘Relax take it easy’ en zijn debuutalbum ‘Life in cartoon motion’ kwamen in Groot-Brittannië op #1; bij ons gebeurt dat deze week dus ook.

Eerste Libanees bovenaan

Een Libanees op #1, da’s voor het eerst dat dat gebeurt in Nederland. Libanon is de 35e nationaliteit die bovenaan weet te komen in de Single Top 100 of zijn voorgangers. De grote drie zijn uiteraard Nederland, Engeland en Amerika: in totaal 82% van alle #1-hits is uit die drie landen afkomstig. Libanon is bij deze een van de zeventien landen met slechts één #1-hit en is daarbij in goed gezelschap van onder andere Tsjechië, Japan, Moldavië en Guinea. Klik hier voor het complete overzicht van #1-hits ingedeeld naar nationaliteit.


Tegelijk naar 1 met single en album

Tegelijkertijd met de single weet ook zijn album, ‘Life in cartoon motion’, de top te bereiken. Een bijzondere prestatie, maar niet uniek. Mika is de zeventiende in de Mega-geschiedenis die tegelijktijd met een single en een album naar één stijgt. En de vorige keer, da’s zelfs pas drie weken geleden: toen flikte Gerard Joling dat met ‘Blijf bij mij’ en ‘Toppers in concert’. Lionel Richie presteerde het feit zelfs drie keer! Tijd dus voor een update van het lijstje; de stijgers naar #1 met single én album vind je hier.

Jeroen van der Boom in de mix met David Bisbal

Jeroen van der Boom: Jij bent zo (2)

Jeroen van der Boom zat er dichtbij, maar heeft het niet gered: ‘Jij bent zo’ blijft staan op #2 deze week, met 11% achterstand op ‘Relax take it easy’. De Megaman heeft er nooit zo over nagedacht, maar ‘Jij bent zo’ bleek erg populair tijdens de Gay pride-parade in Amsterdam vorige week. ’t Is maar net hoe je de titel opvat…

Het origineel van David Bisbal gaat het helaas niet redden in ons land. Deze week klimt ‘Silencio’ van 110 naar 104, maar echt potten (om maar in het jargon te blijven) gaat het niet breken. Als je wilt zien en horen dat Van der Boom niet alleen de muziek exact heeft gekopieerd van het origineel, maar zelfs ook de videoclip, klik dan hier , dan zie je origineel en cover door elkaar gemixt (met dank aan een anonieme tip op onze website).

Dries Roelvink in zijn blootje

Dries Roelvink: Ik kom eraan (route du soleil) (4)

Ja hoor, hij komt eraan! ‘Ik kom eraan (route du soleil)’ klimt door van 8 naar #4, een ongekend resultaat. Als een gele zwembroek Dries al in de top 5 helpt, dan helpt een naaktfoto hem misschien wel op #1… Ja, zo krijgt zelfs de Megaman Ahoy nog wel vol… Ben je nieuwsgierig? Klik dan:
hier voor Dries Roelvink in een zwembroek (de beruchte ANWB-reclame)
hier voor Dries Roelvink zonder zwembroek (privébeelden van Dries onder de douche en op weg naar zijn ochtendjas)
hier voor Dries Roelvink met alle kleren aan (optreden tijdens TROS muziekfeest)

Dries in zijn blote Roelvink

Goede kans dat Roelvink dat blootfilmpje zelf op YouTube heeft geplaatst trouwens; hij is er ijdel en media-hongerig genoeg voor. “Ze zeggen wel: ‘Dries gaat naar de zonnebank, naar de sportschool en smeert verf in zijn haar’. Het is allemaal waar!” Ook heeft hij kronen op zijn tanden laten zetten: “Heb ik van Engelbert Humperdinck. Die witte smile wilde ik ook.” Hij houdt er zowaar een hoofdrol in een speelfilm aan over, ‘I love Dries’. Roelvink heeft geen acteerervaring, maar: “Ik speel mezelf. Hoe moeilijk kan dat zijn.”

Het begint er op te lijken dat Dries met een tv-reclame, een eigen speelfilm, een Ahoy-concert en een top 5-hit na een kwart eeuw eindelijk promoveert van de B-categorie artiesten naar de A-status. Dan verdwijnt tenminste ook die hatelijke uitdrukking uit de wereld. Want wat betekent in het artiestencircuit een ‘Dries Roelvink’? Dat staat voor iemand die het net niet redt…

Axwell scoort top 10-hit

Axwell feat. Max’C: I found u (10)

De enige stijger naar de top 10 deze week is een Zweedse producer die eigenlijk Axel Hedfors heet, maar furore maakt onder de artiestennaam Axwell. Was hij vorige week nog nieuw op #48, deze week klimt hij in één ruk door naar #10. En eigenlijk vinden we hem ook een beetje terug op #32. Daarop klimt, vanaf #40, ‘Counting down the days’ van Sunfreaks feat. Andrea Britton. De radio-edit van dat nummer is gemaakt door Axwell.

De belangrijkste aliassen waaronder je Axel ook zou kunnen kennen, zijn Quasar (tussen 1995 en 1997), OXL (tussen 1995 en 2001), Mambana (met zangeres Isabel Fructuoso, van 2001 tot 2005), Jetlag (in 2002), Mahogany people (in 2003), Starbeach (in 2003), Supermode (met Steve Angello, in 2006) en Axer (met Eric Prydz, in 2006).

Max’C

Zanger Max’C is nog wat minder bekend bij ons, maar in Scandinavië kennen ze hem al. Zijn echte naam is Charles Salter, hij is zanger, danser, choreograaf en componist, woont in de Finse hoofdstad Helsinki, maar is geboren in Philadelphia. In 2001 was hij al te horen op de single ‘Live your life’ van de Finnen Bomfunk MC’s. Daarna had hij ook succes als zanger bij het Scandinavische housduo Beats & Styles. Samen met Axwell beleeft hij nu zijn internationale doorbraak.

Fergie scoort haar grootste solohit

Fergie: Big girls don’t cry (12)

Axwell stijg 38 plaatsen, maar de snelste stijger gaat er nog eentje harder: ‘Big girls don’t cry’ van Fergie stijgt er 39 en klimt van 51 naar #12. Vorige week vroeg de Megaman zich nog hardop af of dit wel de meest succesvolle ‘Big girls don’t cry’ kon gaan worden en deze week is al gebleken van wel: Fergie is het nummer van de Four seasons (zelfde titel, maar geheel andere compositie) al lang en breed gepasseerd; de Four seasons kwamen in 1963 niet verder dan #23. Sterker nog: die twaalfde plaats is voor Fergie haar grootste solohit!

Ferry Corsten racet naar toppositie

Ferry Corsten: The race (14) *** hoogste eersteweeks ***

Spins, donuts, verbrand rubber en dikke wolken rook; de liefhebbers van Formule 1-races konden afgelopen zondag hun lol op in de binnenstad van Rotterdam. De derde editie van de Bavaria City racing was een feit en Rotterdam veranderde voor even weer in Monaco aan de Maas. Bekende namen als Robert Doornbos, Christijan Albers, Adrian Sutil, Nelson Piquet jr, Jeroen Bleekemolen en Jan Peter Balkenende gaven act de presence. Ook de onvermijdelijke pitspoezen waren bekende namen: Yolanthe Cabau van Kasbergen, Lieke van Lexmond en Miljuschka Witzenhausen.

racethema

Dit jaar kent de Bavaria City racing ook een heus thema en dat is de hoogste nieuwe van deze week: ‘The race’ van Ferry Corsten. Niet echt een nieuw nummer trouwens: Corsten nam het al op onder de titel ‘Brain box’ en voegde er voor de gelegenheid wat racecommentaar aan toe. Het is wél meteen Corstens hoogste notering ooit. Het is zijn derde hit dit jaar, na ‘Loud electronic sensation’ (#48) en het Dance tour anthem ‘Beautiful’ (#79). Zijn beste notering was tot nu toe ‘Fire’, dat in oktober 2005 tot #33 kwam. De Megaman verwacht echter dat zijn nieuwe single, nu de Bavaria City racing achter de rug is, met Formule 1-snelheid zal gaan zakken…

Alles rondom het race-event kun je hier nog eens nalezen. Maar dan moet je wel ouder zijn dan achttien jaar, want, zo zegt de organisatie, internetsites van bierbrouwers zijn volgens de Stichting verantwoord alcoholgebruik niet geschikt voor minderjarigen.

Snow patrol een jaar lang in de lijst!

Snow patrol: Chasing cars (34)

Jawel, het is hen gelukt! ‘Chasing cars’ van Snow patrol staat deze week exact een vol jaar in de Single Top 100! Een uitzonderlijke prestatie, die nog maar een keer eerder is geleverd. De langstgenoteerde single aller tijden is al zo’n vijf jaar de ‘Kabouterdans’ van Plop, die in 2000, 2001 en 2002 in totaal 66 weken genoteerd stond. Snow patrol heeft dus nog een kwart jaar te gaan voordat dat verbeterd is. ‘Chasing cars’ staat er na 52 weken iets gunstiger voor dan de ‘Kabouterdans’, want die stond na een jaar op #45 en Snow patrol vinden we deze week elf plaatsen hoger terug. Plop stond drie weken daarna echter wél mooi op #17 genoteerd, en dat is hoger dan ‘Chasing cars’ ooit gestaan heeft…

Snow patrol heeft zijn prestatie uitsluitend te danken aan de betaalde downloads, want als fysieke single is het nummer nergens meer te vinden. ‘Chasing cars’ wist in het hele jaar nooit hoger te komen dan plaats #21; misschien houdt de single het wel zo lang vol omdat de verkopen zo keurig gespreid door het jaar plaatsvinden, zonder een echte verkooppiek. Mocht Snow patrol er nog een kwart jaar bovenop doen, dan melden we ons op 24 november weer om een nieuw record te melden!

Yanou bewerkt kasteel tot nieuwe hit

Yanou feat. Liz: King of my castle (46)

‘King of my castle’: acht jaar terug scoorde Wamdue project er een tweede plaats mee in de Single Top 100. ‘Tijd voor een remake’, dacht de Duitse producer Yann Pfeifer en hij nam er zijn eigen versie van op. En da’s maar beter ook, want met eigen nummers schopt Yanou het niet ver. Zijn enige eerdere grote hit was ‘Heaven’ in 2002 en 2003 en ook dat was geen eigen nummer; dat was geleend van Bryan Adams. Destijds riep Yanou de hulp in van de Nederlandse zangeres Do, die prompt wereldwijd doorbrak. Deze keer krijgt de Duitse producer vocale ondersteuning van Liz. Ook nu krijgt Yanou trouwens Nederlandse hulp: producer Sander van Doorn maakte er een paar strakke remixes van. Het nummer is al een half jaar in omloop, maar nu eindelijk op single uit.

Kijk hier naar de clip van Yanou
En kijk hier naar het origineel van Wamdue project

Wolter Kroes heeft eigen sieradenlijn

Wolter Kroes: Niet normaal (54)

‘Niet normaal!’ moet Wolter Kroes gedacht hebben, toen hij het succes van Dries Roelvink zag. Twintig hits had Kroes al op z’n naam, met een fraaie zevende plaats in 2005 als hoogste notering voor ‘Wat een heerlijke dag’. En elk plaatje van Dries flopte als een baksteen, dus daar had hij niets van te vrezen. Maar in 2007 veranderde alles, met een speelfilm, een Ahoyconcert en een top 5-hit voor Roelvink. En waar was Wolter gebleven?

Tijd dus voor een terugkeer in de Single Top 100. Kroes komt op de proppen met een nummer dat geschreven is door het befaamde duo Fluitsma en Van Tijn. Voor de videoclip zocht hij het hogerop: hij koos het luchtruim op het Brabantse vliegveld Kempen Airport. En mocht het allemaal niet meer lukken in de muziek voor Wolter, dan heeft hij altijd nog zijn sieradenlijn: de Rainbow-collectie, door hem zelf ontworpen. Vind je ’t wat? Kijk dan eens hier voor de uitgebreide collectie.

Bob Sinclar haalt talent uit Trinidad

Bob Sinclar presents Fireball: What I want (56)

Het eiland Trinidad heeft al een flink aantal muzikale grootheden voortgebracht. Winifred Atwell, Mac en Katie Kissoon en Haddaway zijn wel de beroemdsten van dat eiland. Fireball voegt zich bij deze bij dat elftal Trinidezen. Eeh, Trinidadders. Of eeh, Trinidanen. Trinidiërs. Of zoiets.

Fireball heet eigenlijk Rohan Richards en is afkomstig uit Laventille. Vorig jaar brak hij op Trinidad door, toen hij de winnaar werd van het Synergy Soca Star songfestival in de hoofdstad Port-of-Spain. In de coverronde bracht hij ‘Don’t stop’ van de plaatselijke held Shurwayne Winchester, maar in de tweede ronde gaf zijn eigen nummer ‘Danger’ de doorslag. Hij stal de show toen hij de zaal werd binnengebracht op de schouders van zijn fans, begeleid door mannen met brandende toortsen. Het leverde hem een trofee op, vijfduizend dollar en eeuwige roem op zijn eiland.

Remix door Bob Sinclar

Fireball scoorde aansluitend met ‘What I want’ een grote hit op het Trinidadse (Trinidese? Trinidaanse? Trinidische?) carnaval. Dat nummer is opgepakt door de Franse producer Bob Sinclar, die er een rap aan toevoegt van de Jamaicaanse dancehall-artiest Fahrenheit (de achtergrondzanger van Sean Paul) en een onvermijdelijke housebeat. Fireball is er zeer over te spreken: “Het voelt goed om een hit te scoren en erkenning te krijgen. Het grote spel gaat nu beginnen, maar ik ga nog niet naast m’n schoenen lopen. 50 cent, Ne-yo en meer van dat soort gasten hebben al heel wat #1-hits te pakken. Dit is pas mijn eerste hit, dus ik heb nog een hoop werk te doen.” ‘What I want’ is ook terug te vinden op Sinclars album ‘Soundz of freedom’.

Bobby Burns en de Hollandse clichés

Bobby Burns featuring Casablanca connect: From Holland (where the f**k you from?) (59)

Frustrerend toch, dat veel mooie dingen van Nederland niet door buitenlandse toeristen worden gezien? Want wat willen buitenlanders zien als ze in Nederland zijn: de Veluwe? De Deltawerken? De hunebedden? Nee, veel toeristen komen toch voor de coffeeshops, de Wallen, het sexmuseum… Alle toeristenclichés komen voorbij in het nummer ‘From Holland (where the f**k you from?)’ Bobby Burns scoort er een hit mee, samen met Casablanca connect. Die laatste heet eigenlijk Khalid Ouaziz en werd op 20 oktober 1975 geboren in de kaasstad Alkmaar. Hoe Bobby Burns in werkelijkheid heet, weet de Megaman niet, maar we weten wel dat er ook een lekkere cocktail is die zo heet: meng een slok whiskey met een slok vermouth, doe er een scheut Benedictine bij, mik er een ijsklontje in en garneer het met een schijf citroen; voilá een Bobby Burns!

Gertjan Wels: van propper tot topper

Gertjan Wels: Over en voorbij (70)

Dries Roelvink is, voordat hij aan het zangen sloeg, drie jaar lang profvoetballer geweest bij FC Amsterdam. Op #70 debuteert nóg een ex-voetballer in de Single Top 100. Gertjan Wels, binnen op #70 met ‘Over en voorbij’, debuteerde op z’n achttiende in 1997 bij N.E.C. Een droom kwam uit voor de geboren Nijmegenaar (Nijmeger? Nijmegenees? Nijmigiër?), maar die droom lag al ras in duigen: nog dat zelfde jaar kwam er door een knieblessure een einde aan zijn voetballoopbaan. Hij rolde vervolgens in diverse baantjes en kwam na een aantal omzwervingen in ‘Café de Skihut’ in het Spaanse Salou terecht (de Megaman vraagt zich tussen haakjes af sinds wanneer je kunt skiën aan de Spaanse Middellandse-zeekust), waar hij werkte als propper. Gertjan zong af en toe ook een moppie mee, en dat bleef niet onopgemerkt, want hij kreeg zijn hoofd op tv in het V8-programma ‘Life is a beach’, over werkende mensen in Spanje. Vorig jaar koos Gertjan volledig voor het zingen. ‘Over en voorbij’ is eigenlijk een beetje rare titel, want het is juist zijn debuutsingle, en nog succesvol ook, gezien de binnenkomst op #70.

Dennis gaat haar vader achterna

Dennis: Bubblegum (77)

Nee, haar vader, dát was nog eens een muzikant! Muzikant bij de Bintangs, de Oscar Benton Blues band, Vitesse, Barrelhouse en One two. Daarna producer van bijvoorbeeld Rowwen Hèze, Skik, Abel en Guus Meeuwis. En eigenaar van een eigen studio, Zeezicht in Spaarnwoude. Inderdaad, Rob van Donselaar heeft een indrukwekkend curriculum vitae. Dan komt dochter Denise (alias Dennis) nog maar net kijken. Dennis scoort intussen wél haar derde solohit, en dat is iets wat vader Rob nooit heeft gepresteerd. Na ‘No can do’ (#42 vorig jaar) en ‘Today’ (#19 in mei) scoort ze nu met het kauwgom-liedje ‘Bubblegum’.

Roisin Murphy en het leven na Moloko

Roisin Murphy: Overpowered (82)

Een rozijntje met een eigen album. Róisín Murphy brengt met ‘Overpowered’ haar tweede soloalbum uit en scoort met het titelnummer haar eerste echte solohit. Róisín, in 1973 geboren in de Ierse hoofdstad Dublin en op haar twaalfde verhuisd naar Manchester, zingt van 1995 tot 2003 in het duo Moloko. In die tijd scoort ze een eerste hitje, als ze haar stem leent aan een single van producer Boris Dlugosh, ‘Never enough’ (#73 in 2001). In 2004 gaat ze solo en een jaar later verschijnt haar debuutalbum, ‘Ruby blue’. Op haar nieuwe plaat, ‘Overpowered’, schrijft ze mee aan alle nummers en neemt ze een deel van de productie op zich, samen met mannen van faam in de danswereld als Seiji, Andy Cato (bekend van Groove armada), Jimmy Douglass, Ill Factor, Parrot & Dean en Richard X. Het levert haar een nieuwe hit op; de Megaman is benieuwd of ze in staat is om in de buurt te komen van het Nederlandse Moloko-record: #24 in 1999 voor ‘Sing it back’.

DJ Patjoo leent een fluitje

DJ Patjoo.com: The riddle (85)

Bekend deuntje? Kan kloppen: het is al 23 jaar oud. In 1984 scoorde Nik Kershaw voor het eerst met ‘The riddle’. Het plaatje met het opvallende, c.q. irritante fluitje kwam destijds tot #19. Daarna bleef het vijftien jaar op de plank, tot het in 1999 herontdekt werd door Buzzy bus. Die verwerkt het in het nummer ‘You don’t stop!’ en bereikt er een 23e plaats mee. Weer drie jaar verder scoort de Italiaan Gigi D’Agostino met zijn coverversie de grootste Riddle-hit: hij komt tot #4. Nog eens vijf jaar verder bereikt het fluitje een vierde notering via een cover van een Nederlandse feest-dj met de welluidende artiestennaam DJ Patjoo.com. Patjoo heeft al overal gedaaid, van Café-bar ’t Karrad en café Bakkers in IJsselstein tot het Cooldown café in Lloret de Mar en van feestcafé Shooters op Mallorca tot café Flater in Hilversum. Patjoo noemde zich eerst anders, maar werd door elkaar gehaald met andere feest-dj’s: “Aangezien er veel feestjocks waren die dezelfde naam droegen als ik, vond ik het tijd worden om mijn naam aan te passen, zodat het niet allemaal te veel door elkaar gehaald werd. Na lang nadenken ben ik er dan toch uit gekomen, en is het Dj Patjoo geworden.” Deze hit zal Patjoo in ieder geval de nodige naamsbekendheid opleveren.

Kijk en luister hier naar het origineel van Nik Kershaw.
En zie hier wat DJ Patjoo.com er van gebakken heeft.

Linkin park maakt het dozijn vol

Linkin park: Bleed it out (87)

Met ‘Bleed it out’ maakt Linkin park het dozijn vol! Hun twaalfde hit dus, in een serie die begon met ‘One step closer’ in 2001. Hun grootste solohit was ‘In the end’ in januari 2002, maar nog groter was de mix van hun hit ‘Numb’ met de track ‘Encore’ van Jay-Z: die schopte het in januari 2005 tot plek #5. Na drie jaar radiostilte kwam Linkin park in april terug met ‘What I’ve done’ (#28), waarna het prima ‘Bleed it out’ het bij deze gaat proberen.

verband met Frank Boeijen

Quizvraag: wat is de overeenkomst tussen Linkin park en de Frank Boeijen groep? Antwoord: beide verhaspelen ze een park uit hun woonplaats: Frank Boeijen had het in 1985 over ‘Kronenburg park’, terwijl hij het Kronenburger park in Nijmegen bedoelde. De mannen van Linkin park hebben hun groepsnaam afgeleid van het Lincoln park in hun woonplaats Santa Monica. De Megaman weet niet of het iets te maken heeft met de prestaties van de rockband, maar het park in Santa Monica is inmiddels van naam veranderd en heet nu Christine Reed park…

Peter Beense scoort filmrol

Peter Beense: C’est la vie (90)

230 kilogram schoon aan de haak, en dat zijn vast niet allemaal spieren… Alle mensen, daar kunnen wel drie Megamannen in, en dan blijft er nog ruimte over voor een flinke hond… Nee, Peter Beense is niet het wandelende boegbeeld van de campagne ‘Nederland gezond’, maar dat weet hij zelf ook wel. “Ik heb een maagband laten plaatsen en het werkt goed. Qua gewicht blijf ik nu op hetzelfde niveau”. Tsja, ‘C’est la vie’, zullen we maar met hem zeggen. De single is zijn vijfde hit en de opvolger van ‘Doe het nog een keer’. Dat werd in juni met een dertiende plek zijn grootste hit, maar daar hangt, gezien de noteringen (53 – 13 – 38 en vervolgens uit de Single Top 100 verdwenen) wel een luchtje aan…

Beense filmster

Ondanks of dankzij zijn omvang mag Beense zich op gaan maken voor al weer zijn tweede filmrol. Eerder dit jaar was hij te zien als nachtwaker in de film ‘Honeyz’, maar of je hem gezien hebt, is maar de vraag, gezien het feit dat die film compleet geflopt is in de bioscopen (een beschamende 520 bezoekers). Zijn volgende project betreft een rol in de speelfilm ‘I love Dries’. Naast hoofdrolspeler Dries Roelvink (in de rol van Dries Roelvink) is Peter Beense te zien in de rol van… Peter Beense! Zowel ‘Honeyz’ als ‘I love Dries’ worden trouwens geregisseerd door Tom Six.

René Shuman lift mee met Elvis

René Shuman & Angel-eye: Suspicious minds (93)

Hij is dertig jaar dood, dus weer even volop in de belangstelling. Nee, niet René Shuman, maar wel diens grote voorbeeld Elvis Presley. De levens van die twee zijn al sinds 1985 onlosmakelijk met elkaar verbonden. In dat jaar brak René namelijk door via de Soundmixshow, toen hij in de finale als tweede eindigde met een imitatie van Elvis. Een jaar later scoorde de Limburger (René dus; Elvis komt uit Tupelo, Mississippi) zijn debuuthit met ‘But where my love’. Dat bleek, met een zevende plek, ook zijn grootste hit te blijven. Na nog een hele serie hits, die loopt tot aan begin jaren 90 (maar ze worden wel steeds kleiner), lijkt de koek voorgoed op in 1991. Totdat René nogmaals in de huid van Elvis kruipt. In 2003 maakt hij een come back, samen met zijn vriendin Angela Brouwers, alias Angel-eye. Het tweetal scoort met de Elvis-hit ‘Don’t be cruel’ een #13-hit, mede dankzij een hele serie instore-optredens (aangevuld met een beetje illegale inscan-actie). Vorig jaar kwam daar de gezamenlijke hit ‘Magic ride’ bij (#20) en nu is het opnieuw tijd voor een Elvis-opwarmertje, in de vorm van ‘Suspicious minds’.

‘Suspicious minds’ is bij deze al voor de vijfde keer een hit. Elvis had er zelf al drie keer een hit mee in Nederland: in 1999 (#4 in de originele versie), in 1999 (#15 na een heruitgave) en in 2001 (#30 in een live-uitvoering) en ook de Fine Young cannibals gingen er mee lopen (#21 in 1986). De originele versie is echter van Mark James, uit 1968.

Elvis scoort dertig jaar na zijn dood 90e hit

Elvis Presley: Heartbreak hotel (95)

Dertig jaar dood, dus natuurlijk is er dan ook ruimte voor de King himself. Zijn (volgens de bescheiden mening van de Megaman) beste hit, ‘Heartbreak hotel’, wordt nog eens uit de kast gehaald om hem te eren. En bovendien ligt er een dubbelalbum in de winkels, onder de misleidende titel ‘The complete Dutch collection’. Weinig Nederlands aan, behalve dan dat het album is samengesteld op basis van polls op internet en onder Telegraaf-lezers.

Negentigste hit

Willen we een compleet beeld krijgen van de hitparadeprestaties van Elvis in Nederland, dan moeten we verder teruggaan dan de oorsprong van de Single Top 100 (1969). De eerste hit van Elvis in ons land dateert namelijk van 1957, toen hij scoorde met ‘All shook up’ (in oktober van dat jaar, dus bijna een halve eeuw geleden). ‘Heartbreak hotel’ is exact zijn negentigste notering! Een belangrijk deel daarvan komt op naam van de heruitgaven van alle Britse #1-hits in 2005: dat leverde de King binnen een jaar maar liefst achttien hits op… ‘Heartbreak hotel’ is één keer eerder een hit geweest bij ons, maar dat is al wat langer geleden: in 1987 bereikte het plaatje plaats #51. Het nummer stamt al uit 1956 en stond destijds acht weken bovenaan in de Billboard Hot 100; zijn eerste pop-#1 en de bestverkochte plaat van het jaar in Amerika. Medecomponist Thomas Durden kreeg de inspiratie voor het nummer nadat hij had gelezen over een goedgeklede man die zelfmoord had gepleegd nadat hij alle labels uit zijn kleding had geknipt, zijn identiteitpapieren had vernietigd en een afscheidsbriefje had geschreven met de woorden ‘I walk a lonely street’. Tegenwoordig is er een echt Heartbreak hotel in Memphis, tegenover Elvis’ landgoed Graceland.

Addie Timmermans populair op de camping

Addie Timmermans: Ik kom terug (96)

Oh, gaan we dreigen, Addie?! Van Addie zijn we voorlopig nog niet af, zo voorspelt hij zelf. Eerst nog maar eens genieten van zijn hitparadedebuut. Addie is een jonge zanger uit ’s-Hertogenbosch (Den Bosch, dat mogen alleen de Bossenaren zelf zeggen). Op zijn zestiende begon hij met zingen en optreden. We zijn inmiddels tien jaar verder en bij dezen voelt hij zich rijp voor een debuutsingle. Volgens eigen zeggen wil hij met dit nummer “ieders hart sneller laten bonzen”. Dat is hem in ieder geval gelukt tijdens de campingtour die hij in juli een maand lang ondernam op verschillende campings in den lande. En er komt nog meer, want Addie is bezig met de opnamen van zijn debuutalbum.

Normaal kan superboeren niet helpen

Normaal: Super-boeren (97)

Nou, het loflied van Normaal heeft de superboeren helaas maar weinig geholpen, want de ploeg van De Graafschap (‘Super-boeren’ is hun geuzennaam) verloor de openingswedstrijd van het nieuwe competitieseizoen in eigen huis in Doetinchem kansloos met 1-8 van Ajax. Normaal nam de single op samen met een selectie van voetbalclub De Graafschap. Op 21 juli presenteerde zanger Bennie Jolink de nieuwe single tijdens de open dag van de club. Jolink is bovendien verantwoordelijk voor een nieuwe tune, die, voorafgaand aan de thuiswedstrijden, tijdens de opkomst van de spelers wordt gedraaid.

68 Mega-noteringen

De boerenrockers van Normaal doen het gelukkig het beter dan hun cluppie uit de Achterhoek, want de rockband scoort met ‘Super-boeren’ zijn 68e hit! Normaal is al jaren in een hevig gevecht gewikkeld met drie andere acts om de titel best scorende act in het Mega-tijdperk. Pierre Kartner staat al jarenlang op #1 (momenteel met 71 hits), maar na drie hits in 2005 is zijn pen al een tijdje opgedroogd. Michael Jackson nam vorig jaar een sprint, via een heruitgave van twintig van zijn hits en staat nu op 69. Vlak daarachter komen Normaal en André Hazes (die met zes hits vanaf zijn dood Normaal postuum weet te achterhalen). Enige smet op het blazoen van Normaal: ondanks die 68 hits heeft de groep nooit de absolute top weten te bereiken. Hun hoogste notering staat nog altijd op #2, voor hun debuuthit ‘Oerend hard’ (1977) en voor ‘Heidie’ (1983). Daarnaast kwam de groep nog eens vier keer tot #3. Wil je weten welke acts minstens vijftig hits hebben gescoord in Nederland, klik dan hier. (NB: in dit overzicht zijn heruitgaven, heropnamen en remixes geteld als nieuwe hit en zijn singles met een dubbele A-kant één keer meegeteld.)

Belle, Fio en King Amir keren terug

Belle Perez: Djolei djolei (55)
Fio: Gimme your love (80)
King Amir: Amir’s theme (94)


Drie platen komen deze week na een tijdelijke afwezigheid terug in de Single Top 100. Opvallend is de hoge terugkomst van Belle Perez met ‘Djolei djolei’. Het singletje stamt van juli in wist in zes weken tijd de 40e plaats te bereiken. Met een terugkomst op #55 staat het plaatje ineens weer halverwege de Single Top 100.

Drie weken lang moesten we Fio missen met ‘Gimme your love’; deze week terug op #80. Nog langer duurde de afwezigheid van ‘Amir’s theme’ door King Amir. Die kwamen we voor het laatst maar liefst zeven weken geleden tegen, maar deze week was er blijkbaar weer vraag naar het plaatje, gezien de bescheiden terugkomst op #94.

Mika’s albumhoes getekend door zijn zus

Album top 3:
1. (-3) Mika: ‘Life in cartoon motion’
2. (-1) BZN: ‘Adieu BZN – the last show’
3. (-2) Gerard*Gordon*René: ‘Toppers in concert 2007’


Maar liefst zevenentwintig weken had Mika er voor nodig om de top van de Album Top 100 te bereiken. De tocht begon op 17 februari op een bescheiden 94e plaats, bracht hem in maart tot #8 en via een tweede golfbeweging in mei tot #6, maar Mika moest tot het eind van de zomer wachten om, exact op zijn 24e verjaardag, de top van de albumlijst te bereiken. Dat is uitzonderlijk; de meeste #1-albums bereiken tegenwoordig de toppositie al na een of twee weken. We moeten anderhalf jaar teruggaan om een plaat tegen te komen die er nóg langer over deed om bovenaan te komen: op 25 februari vorig jaar klom Lucie Silvas met ‘Breath in’ pas na 45 weken Album Top 100 (en bovendien nog eens drie weken tussentijdse afwezigheid) naar de #1-positie. Zij hield het daar toen slechts één week uit. We zijn benieuwd of Mika het, met al die media-aandacht rondom zijn persoontje, langer vol kan houden bovenaan.

Getekend door zus

Mika’s album is trouwens een echt familieproduct: de hoes van ‘Life in cartoon motion’ is ontworpen door een van de drie zussen van Mika, Yasmine. Ze is tekenares onder de artiestennaam DaWack. Van het album zijn er wereldwijd al zo’n 3 miljoen over de toonbank gegaan.

Elvis in Nederland


In de Album Top 100 treffen we deze week onder de top 10 het bescheiden aantal van drie nieuwkomers aan, waaronder twee verzamelaars. Op #11 herdenken we de koning van de rock ‘n’ roll, die dertig jaar geleden dood werd gevonden op de wc, bezweken aan teveel drugs en medicijnen. Rondom de dertigste sterfdag van het icoon uit Memphis werd een poll georganiseerd door een website en door dagblad de Telegraaf. De vijftig bovenste tracks uit die verkiezing zijn nu op een dubbelaar verschenen onder de titel ‘The complete Dutch collection’. Het is een bonte verzameling songs geworden, van rock ‘n’ roll tot gospel en van easy listening tot lachversies, met materiaal dat natuurlijk al lang bekend is, maar hier en daar geremasterd is, zodat het toch nog nieuw lijkt.

Paul Simon verzameld

Paul Simon is nog lang niet dood (tenminste, dat is niet te hopen), maar muzikaal werd de laatste jaren niet veel meer van hem vernomen. Vandaar dat we nu wel zo’n beetje weten wat de 36 essentiële nummers zijn uit zijn solocarrière. Die zijn dan ook onder de noemer ‘The essential’ nieuw op #40 deze week.

Porny nieuw

De enige échte nieuwe muziek staat deze week nieuw op #64. We weten niet precies of we daar nou trots op moeten zijn… Nou ja, één man is in ieder geval trots en dat is DJ Porny, want zijn album ‘Porny people’ debuteert deze week, zodat Marvin Kuijs (want zo heet hij ironisch genoeg in het echt) na twee hitsingles nu ook een albumhit heeft.