zondag 2 maart 2008

‘Goedemorgen’ is al 7 jaar oud

Jelle Amersfoort: Goedemorgen (53)

Tegenwoordig woont Jelle Amersfoort in ’s-Hertogenbosch, maar hij is geboren in Amersfoort, eh Brummen! Jelle is zanger/kleinkunstenaar/tv-presentator en sinds deze week ook in het bezit van een heuse hitsingle: ‘Goedemorgen’, binnen op #53. Het nummer is de titelsong van ‘De koningstheaterakademie’, de nieuwe docusoap op Omroep Brabant. Voor deze serie werden zeven studenten van de kleinkunstopleiding van het zuiden, waaronder Jelle, een jaar lang gevolgd. Toen hij werd gevraagd hieraan mee te werken, hoefde hij geen moment te aarzelen. Jelle geeft ronduit toe dat hij ‘mediageil’ is. “Ik heb ook best een leuk leven. Ik zing, sta in het theater en heb mijn schnabbels. Ik heb zelfs Hallmark Cards ingezongen.”

Jelle schreef ‘Goedemorgen’ al in 2001. “We hadden bij ons thuis aan de Gasfabriekstraat een opkamer van twee bij twee meter. Daar had ik mijn opnameapparatuur staan en schreef ik mijn eerste nummers. ‘Goedemorgen’ heb ik een keer om half vier ‘s nachts opgenomen, omdat ik niet kon slapen. Het nummer gaat over een jongen die niet kan slapen, omdat hij zo ontzettend verliefd is. Ik heb de originele opname, die op een minidisk staat, nog steeds.” In 2002 en 2003 nam hij het liedje opnieuw op. “Als ik tien of vijftien liedjes heb geschreven dan zet ik die op een schijfje en dat stuur ik naar de leden van mijn band. Als laatste nummer zette ik daar altijd ‘Goedemorgen’ bij, maar de band was er nooit enthousiast over totdat gitarist Jurgen Burdorf er een lekker western-introotje bij bedacht.” Het nummer staat op het debuutalbum ‘Thuis’ uit 2006. In juni 2007 ging het pas echt los met ‘Goedemorgen’. Iemand van studentenvereniging ‘Brack’ hoorde het nummer in café ‘De Saeck’ en zorgde er vervolgens voor dat het overal werd gedraaid. “Als ze Goedemorgen opzetten, beginnen ze bij het intro al te juichen en te springen”. Dit ontging ook Jan Dirk Vis van het boekingskantoor Jan Vis Agency niet. Vis contracteerde Jelle, en liet ‘Goedemorgen’ opnieuw mixen en remasteren en nu is het zijn eerste single die landelijk werd uitgebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten