zondag 8 juni 2008

N.a.p. zanger wil met kinderen werken

N.a.p.: Als de zomer (46)

Sinds 1994 wordt elk jaar het ‘AHC-songfestival’ gehouden, een studentenfestival georganiseerd door het ‘Aller Heiligen Convent’. Het AHC is een verband tussen negen studentenverenigingen uit Utrecht (Veritas), Groningen (Albertus Magnus), Delft (Virgiel), Rotterdam (Laurentius), Wageningen (Fransiscus), Nijmegen (Carolus), Leiden (Quintus), Amsterdam (Lanx) en Tilburg (Olof). Alle verenigingen sturen jaarlijks een liedje. De eerste winnaar was in 1994 Guus Meeuwis met ‘Het is een nacht (levensecht)’ (#1). Twee jaar later won Is ook schitterend met ‘Voltooid verleden tijd’ (#12). De laatste winnaar die ook een hit scoorde, was in 2001 Batiste met ‘Vakantieliefde (embrasse moi)’ (#26). Wel nam Batiste eerder dit jaar samen met David het nummer ‘Roos’ op (#44). ‘Roos’ was het winnende liedje vorig jaar van de Bezige baasjes.

3x is scheepsrecht

Dit jaar is de winnaar studentenvereniging L.a.n.x. uit Amsterdam, dat op 23 april met de band N.a.p. met het nummer ‘Als de zomer’ won. Zanger van N.a.p. is de 24-jarige Jonas Wiggers, die na de Kleinkunstacademie, Psychologie, Filosofie, Media en Cultuur, bezig is aan zijn vijfde studie, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, die hij zeker zal afmaken. Het is de derde keer dat Jonas mee doet aan het songfestival. De eerste keer was in 2004 en het jaar daarop deed hij mee met de band Tapje8 met ‘Ons licht’ en ook toen won L.a.n.x. het festival. De afgelopen twee jaren deed hij niet mee, omdat hij vond dat iemand anders een kans moest krijgen. L.a.n.x. wilde hem er toch weer bij hebben en dat is een goede beslissing, want dit jaar wonnen ze weer!

liever geen Nederlandstalig

‘Als de zomer’ is een nummer dat Joris zelf heeft geschreven. Joris: “Bij een songfestival moet je niet een te moeilijk nummer nemen, het moet pakkend zijn en makkelijk mee te zingen. Ik wilde vooral een vrolijk nummer schrijven, en het moest herkenbaar zijn voor de luisteraar. Dat is denk ik wel gelukt, het nummer gaat over relaties en er zitten wat trekjes van mijn vriendin in verwerkt. Het is een Nederlandstalig lied, niet echt mijn eigen smaak, ik luister zelf niet naar het verzamelalbum van André Hazes. Eerder naar Coldplay of the Eagles, maar het is een beetje een ongeschreven regel dat de liedjes op het festival Nederlandstalig moeten zijn.”

kinderen

Joris was zeer blij met het commentaar van de jury, die bestond uit Antonie Kamerlingh, Jan Vis (van Jan Vis productions) en Han Kooreneef (tekstschrijver Marco Borsato, Guus Meeuwis): ‘Rasartiest, mooie stem, die plaat wil ik wel uitbrengen’. Van Joris gaan we nog zeker meer horen, alhoewel hij daar zelf nog niet zo zeker van is: “Ik zie me in de toekomst wel met twee kinderen, een eigen praktijk, een hond en een Volvo 240, maar ik denk er nog niet veel over na. Met kids werken lijkt me wel super. Ik wil ze bijbrengen dat áls je meer kunt doen, dat ook écht moet doen. Aan de andere kant lijkt het me ook leuk om verder te gaan met zingen, maar het is niet echt mijn ambitie om door te breken. Eerst afstuderen, dan nog twee jaar Orthopedagogiek en dan zie ik wel weer.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten