maandag 18 augustus 2008

Rob van Daal laat wens zieke zanger uitkomen

Rob van Daal & Richard Janse: Ik mis je zo (31)

Op 5 augustus 2008 ging een hartenwens van Richard Janse in vervulling: het opnemen van een duet met zanger Rob van Daal. Nou zijn er wel meer mensen die een duet willen zingen met hun idool, maar in geval van Richard ligt dat toch anders. Richard (23) is ernstig ziek is en is kort na het inzingen van ‘Ik mis je zo’ opgenomen in de Daniël Hoed kliniek in Rotterdam. Daar zijn op 13 augustus drie tumoren en een stuk van zijn lever weggehaald. De operatie is goed gelukt, maar of er ook uitzaaiingen zijn, is nog afwachten. De uitslag van het weefselonderzoek volgt op 23 augustus.

Richard kent Rob al sinds zijn derde. Toen hij zijn wens uitsprak, het opnemen van een duet met Rob, hoefde hij niet lang na te denken over een nummer. ‘Ik mis je zo’ heeft hij namelijk al eens eerder met Rob gezongen, tijdens een concert in Wernhout. Richard begon met zingen op zijn vijftiende. Twee jaar later werd het zingen serieus toen hij de gelegenheid kreeg om een cd-single op te nemen. Er volgden meer opnames en twee jaar geleden was hij in Turkije voor opnames van de DVD ‘Leef jij maar raak’.

Rob van Daal, geboren op 22 februari 1962 in Raamsdonksveer, heeft diverse beroepen gehad. Zijn muzikale leven begon als dj in een café in Noord-Brabant. Daar werd hij al snel de zingende barkeeper, waarna hij het circuit indook om op te treden. Dat doet hij nu al zo’n 15 jaar, en in 2002 werd dat beloond met de hit ‘Valeria’ dat tot #58 kwam. In maart van dit jaar scoorde hij zijn grootste hit tot nu toe: ‘Leven lukt me niet met jou’ (#25). Toen Richard hem benaderde met zijn wens, hoefde hij geen moment na te denken en dook met hem ‘Studio Swamp’ te Raamsdonk in. De opbrengst van ‘Ik mis je zo’ gaat naar KWF Kankerbestrijding.
nummer uit Vlaanderen
‘Ik mis je zo’ is een nummer, geschreven door Jean Kluger en Nelly Byl, dat in 1984 werd opgenomen door de Vlaamse zanger Will Tura voor zijn album ‘Tura 84’. Vorig jaar vond in Vlaanderen ‘Zo is er maar één’, de verkiezing van het beste Nederlandstalige lied uit België en Nederland plaats. Belgische en Nederlandse artiesten zongen klassieke composities van anderen. Zo zong Peter Koelewijn ‘Meisjes’ van Raymond van het Groenewoud en K3 ‘Zie me graag’ van Clouseau. Udo Mechels, winnaar van de Vlaamse X-factor in 2005, zong in ‘Zo is er maar één’, het nummer ‘Ik mis je zo’ van Will Tura, en won de finale op 30 maart. Op 16 december zongen Udo en Will Tura een aangepaste versie van ‘Ik mis je zo’, in verband met het afscheid van tennisster Kim Clijsters.

Udo en Rob van Daal & Richard Janse zijn niet de enige die ‘Ik mis je zo’ opnamen.
Gordon,
Frank Verkooyen en
Peter Beense waagden zich ook aan het nummer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten