maandag 22 december 2008

Gerard scoort weer met Italiaanse cover

Rita Hovink & Gerard Joling: Laat me alleen (1) *** eerste week op #1 ***

‘Laat me alleen’ was in 1978 een #49-hit voor Rita Hovink. Het nummer is van oorsprong een Italiaanse compositie, ‘Pazza idea’, dat vier jaar daarvoor tot #17 kwam en werd gezongen door Patty Pravo. En nu, 34 jaar na het origineel, scoort Gerard Joling er een #1-hit mee, samen met Rita Hovink. Op de cd-single van ‘Laat me alleen’ staat ook de videoclip waarvan veel mensen onder de indruk zijn. Gerard is daarin te zien in hetzelfde decor als dat waarin Rita het nummer destijds zong. Het is echter niet de cd-single die voor de #1-positie zorgt in de Single Top 100, maar de download die in de derde week van 18 naar #1 sprint in de Download Top 50.

Italië

Met ‘Laat me alleen’ scoort Gerard Joling na ‘Ik hou d’r zo van’ zijn tweede #1-hit dit jaar, en zijn zesde in totaal. Met die twee #1-hits dit jaar, evenaart hij zijn succes uit 2007, toen ‘Maak me gek’ en ‘Blijf bij mij’, zijn duet met André Hazes, ook #1 kwamen. Net als André is ook Rita Hovink niet meer onder ons. En dat betekent dus dat Gerard voor de tweede keer een #1-hit scoort met een overleden artiest. En beide keren met een cover, want ‘Blijf mij bij’ was ook geen origineel nummer. André had het zelf al opgenomen als ‘Blijf maar hier’, maar van origine komt ook dat nummer uit Italië, ‘Forse’ geheten en gezongen door Pupo.

slechts één week?

De kans dat ‘Laat me alleen’ volgende week nog #1 staat in de Single Top 100 is echter klein. Afgelopen vrijdag, 19 december, werd de definitieve samenstelling van de Popstars groep bekend. Steffie, Brandy en Déon vormen de nieuwe groep, waarvan de naam ook werd onthuld: Red. Het nummer ‘Step into the light’ kon direct na de uitzending gedownload worden. Dus dat moet wel een #1-hit opleveren in de laatste lijst van 2008, die woensdag bekend wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten