maandag 7 september 2009

Tweede platina single voor Jan Smit

Damaru & Jan Smit: Mi rowsu (tuintje in mijn hart) (1) *** terug op #1 in de vijfde week ***

Vorige week moesten Damaru & Jan Smit even een stapje terug doen met ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ ten gunste van ‘Lippen op de mijne’ van Nick & Simon. Dat nummer zakt deze week naar de vierde plaats en aangezien Anouk nog niet op volle kracht is, mogen Damaru & Jan Smit nog een weekje, hun vijfde inmiddels, de eerste plaats bezet houden. ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ is inmiddels opgeklommen tot de één na bestverkochte single van 2009. Na ‘Halleluja’ van Lisa, dat al binnen één week de platinagrens oversteeg, behaald ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ dat na tien weken nu ook: er zijn er meer dan 20.000 van verkocht. Goed nieuws dus voor ‘SOS Kinderdorpen’, want daar gaat de volledige opbrengst van de single naar toe. Je zou het niet zeggen met tien #1-hits, maar dit is pas de tweede platinasingle voor Jan Smit. De eerste was ‘Ik zing dit lied voor jou alleen’ uit 1997, waar destijds meer dan 100.000 van zijn verkocht. Dat zou dus op basis van de huidige regels 5x platina opleveren. Echter toen lag de grens voor platina op 75.000 exemplaren. Vanwege de lage verkopen van cd-singles is de grens de afgelopen jaren naar beneden bijgesteld. Sinds 1 juni 2009 ligt de grens voor platina op 20.000 stuks.

Vlaams tuintje

In de Belgische Top 100 is ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ binnen gekomen op #85. Dat is nog uitsluitend op basis van downloads, want morgen, 8 september, ligt de cd-single daar in de winkels. Op 10 oktober geeft Jan een concert in de Grenslandhallen-Ethias Arena in Hasselt en het zou mooi zijn als ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ dan ook daar op #1 staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten