maandag 12 oktober 2009

Thomas Berge kan weer rustig gaan slapen

Thomas Berge: Kon ik maar even bij je zijn (1) *** eerste week op #1 ***

Vraagje: wat is de overeenkomst tussen ‘Engel van mijn hart’ van Gerard Joling en ‘Kon ik maar even bij je zijn’ van Thomas Berge? Antwoord: Gordon! Immers ‘Engel van mijn hart’ is de Nederlandse versie van ‘Angel of the night’, één van de zes liedjes die de Toppers (waar Gordon nog deel van uitmaakte) zongen in februari tijdens het Nationaal Songfestival. En Gordon is ook de originele zanger van ‘Kon ik maar even bij je zijn’. In 1991 was het zijn eerste hit en direct een schot in de roos: #1. En nu dus opnieuw in de versie van Thomas Berge.

wakker

Maar het was nog spannend, want de hele week had ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’ van Damaru & Jan Smit de #1-positie opgeëist en bleef Thomas zijn single op #2 hangen. Hij kon er donderdagnacht niet van slapen. Pas vrijdagmorgen om half negen viel Thomas in slaap, om zes uur later ruw gewekt te worden door de bel. Voor de deur stond zijn manager met de mededeling dat hij #1 stond én een fles champagne om het te vieren. En dan te bedenken dat het helemaal niet de bedoeling was dat ‘Kon ik maar even bij je zijn’ op single zou uitkomen.

Het idee was dan ook van Gordon, die Thomas had gezegd dat hij het nummer op moest nemen, nadat hij het nummer ten gehore had gebracht in het tv-programma ‘De beste zangers van Nederland’. Niet zo gek dus dat Thomas hem vrijdagmiddag belde, toen bekend werd dat hij #1 stond. Gordon liet weten trots op Thomas te zijn.

Voor Thomas is ‘Kon ik maar even bij je zijn’ zijn achttiende hitsingle. De reeks begon met een nummer waarvan 800.000 singles werden verkocht. Een nummer 0 dus, zou je denken met zulke aantallen? Integendeel, het nummer, ‘Mijn luchtballon’, kwam in 2003 niet verder dan #24. De 800.000 exemplaren waren als promotie weggeven door postorderbedrijf Neckermann en telden dus terecht niet mee voor een notering. Er is een kleine kans dat je Thomas ‘Mijn luchtballon’ en soortgelijke liedjes nog zult horen zingen. Voor hem is dat een afgesloten periode. Thomas: “Ik concentreer me nu op de huidige carrière, en dat is een dag en nacht verschil met toen”. Nu zingt hij liedjes waarvoor hij ook zelf tekstbijdragen levert. Op 30 oktober verschijnt zijn nieuwe album, waarop ‘Kon ik maar even bij je zijn’ de enige cover is. “Met de echte nieuwe single gaan we alsnog knallen”, laat hij nog weten.

sprong

‘Kon ik maar even bij je zijn’ maakt een sprong vanaf 59 naar #1. De voorlaatste sprong naar #1 van buiten de top 10, was op 24 januari, toen ‘Vallende sterren’ van Nick & Simon vanaf #36 steeg. De grootste sprong naar #1 staat al sinds 23 juni 2001 op naam van Shaggy featuring Rayvon met ‘Angel’, dat een sprong maakte vanaf #89. In het overzicht van de 25 grootste stijgers naar #1, staat Thomas met 58 plaatsen winst, op de tweede plaats.

vaker naar #1

Thomas is niet de eerste die een #1-hit scoort met een nummer dat al eerder op #1 heeft gestaan. Het origineel van ‘Kon ik maar even bij je zijn’ is van Gordon die daar in 1991 vier weken mee bovenaan stond. Wij noteerden ook nog de volgende #1-nummers, die meerdere keren een #1-notering haalden:
1959/1986: ‘Living doll’ door Cliff Richard / Cliff Richard & the Young ones
1966/1990: ‘Paint it, black’ door Rolling stones
1970/1980: ‘Lola’ / ‘Lola (live)’ door the Kinks
1975/1992: ‘Bohemian rhapsody’/ ‘Bohemian rhapsody / These are the days of my life’ door Queen
1977/1995: ‘Living nextdoor to Alice’ door Smokie / ‘Who the X is Alice?’ door Gompie
1991/2009: ‘Kon ik maar even bij je zijn’ door Gordon / Thomas Berge
1993/1995: ‘No limit’ door 2 unlimited / ‘No limit (Nederlandse versie)’ door Irene Moors & de Smurfen

Let wel, in bovenstaand overzicht zijn geen remixen, samples of medleys meegenomen. Ook zijn buiten beschouwing gebleven, de #1-hits uit de jaren ’50 en ‘60 die volgens de overlevering gelijktijdig genoteerd stonden. Zoals ‘Mi lord’ van Edith Piaff en gelijktijdig door Corry Brokken.

En dan nog de leeftijd. Thomas is geboren op 25 januari 1990 en is dus 19,72 jaar jong. Daarmee valt hij ver buiten de lijst met jongste acts met een #1-hit. De jongste act ooit met een #1-hit is Adam van de Kelly family met het nummer ‘David’s song’. Hij was in 1980 slechts 4,13 jaar! De jongste Nederlander met een #1-hit is Jan Smit, in 1997 nog Jantje Smit, 11,3 jaar, met ‘Ik zing dit lied voor jou alleen’.

dubbelhit

‘Kon ik maar even bij je zijn’ is geschreven door John Ewbank. John scoorde zijn eerste hit in 1989 met het nummer ‘Wonderful’ van Patti & Shift, waarvan hij zelf deel uitmaakte. Dat nummer kwam tot de vierde plaats. Twee jaar later was het echt raak voor John, toen Gordon zijn lied ‘Kon ik maar even bij je zijn’ opnam, dat hij geschreven had na de dood van zijn oma. Behalve ‘Hello world’ voor Nikki (#1 in 2008), schreef hij nog diverse hits voor Marco Borsato. Van de veertien #1-hits van Marco, schreef John er twaalf of leverde tekstbijdragen en/of de compositie. Daarnaast produceerde hij de eerste twee #1-hits van Marco. Nu de hits even stil liggen wat Marco betreft, komt deze #1-hit van Thomas Berge voor John Ewbank niet op een verkeerd moment.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten