zondag 7 maart 2010

Tweede top 10-notering voor voormalig autohandelaar

Django Wagner: Mijn naam dat is Marina (10)

De verrassing van deze week komt van Django Wagner met ‘Mijn naam dat is Marina’, dat binnenknalt op de tiende plaats. Het is niet zijn eerste top 10-notering, ‘Mooie blauwe ogen’ bereikte in november 2009 de negende plaats. Het zal ons benieuwen of ‘Mijn naam dat is Marina’ daar nog overheen komt, want veel Nederlandstalige singles zakken in de tweede week. De tweede track is ‘Kali (Sinti)’, dat tevens zijn eerste hit was (#17), toen samen met het Rosenberg trio. Zijn album ‘Kali’ uit 2009, ging vorige week, voor de vierde keer, op herhaling op #89 en stijgt deze week door naar #71. Voordat Django succesvol werd in de muziek, had hij een autobedrijf in Nuenen, zijn geboortedorp.

enige duidelijkheid

Zoals gezegd, het was wel een verrassing, de hoge binnenkomst van ‘Mijn naam dat is Marina’ van Django Wagner. In het begin van de week was het nummer en dat geldt ook voor andere nummers die deze week binnenkomen, nog nergens te bekennen. Maar vanaf woensdag druppelden de nummers binnen en uiteindelijk eindigde Django Wagner op een tiende plaats. Hoe kan dat? Met onderstaande uitleg hopen we daarin enige duidelijkheid te scheppen. Iedereen mag het zijne denken van deze noteringen (‘weer eentje van Berk music zeker’), maar daar gaat het nu even niet om.

Dagelijks stelt GfK Dutch Charts een voorlopige Single Top 100 samen, de zogenaamde TRENDsingles, met de weekverkopen van digitale en fysieke singles. Deze lijst geeft een indicatie van hoe de weeklijst er op vrijdag kan gaan uitzien. Fysieke verkopen (hoe klein ook), worden dagelijks aangeleverd en verwerkt. Daar komen dan de digitale verkopen bij van een klein aantal downloadplatforms, waaronder iTunes. Aangezien nog niet alle platforms dagelijks hun meest actuele cijfers kunnen aanleveren, gebeurt dat één keer per week. Deze aantallen worden echter niet in één keer verwerkt, maar verdeeld over drie dagen. Op woensdag eenderde, op donderdag eenderde en op vrijdag de rest. Daar tussendoor lopen ook nog fysieke verkopen van instores die er in de afgelopen week plaatsvonden. Een instore is een optreden van een artiest met een signeersessie. De verkopen tijdens deze instores, die van te voren moeten zijn aangemeld bij GfK, worden niet altijd direct verwerkt, maar soms door de week verspreid.

woensdag bepalend

Zoals je uit bovenstaande kunt opmaken, wordt de TRENDlijst pas op woensdag bepalend voor de uiteindelijke weeklijst. Immers, dan gaan ook de downloads van de andere platforms meetellen. Dat zijn dus weekaantallen van vooral Nederlands(talig)(e) acts én dance. Het merendeel van deze platforms worden niet of nauwelijks meegeteld voor de andere hitparades in Nederland, maar zijn samen wel een grote speler naast iTunes, waar Nederlandstalig en dance nauwelijks aan bod komt. Niet omdat het niet wordt aangeboden, maar omdat de betreffende doelgroepen, vaak via de site van hun favoriete artiest, naar andere platforms worden gedirigeerd.

Nederlandstalige muziek populairder dan ooit

Het gaat slecht met de verkoop van muziek. Volgens de maandelijkse branchebarometer van het muziekvakblad Entertainment Business, is de totale muziekmarkt, dat is inclusief muziek DVD’s, in januari 2010 met 3% gekrompen ten opzichte van januari 2009. In januari 2010 werden er slechts 34.000 cd-singles verkocht, 50,5% minder dan een jaar geleden. Een trend die zich al jaren voordoet. De verwachting dat de downloads het fysieke gat zouden opvullen, is niet bewaarheid. Wel zit daar enige stijging in: 772.000, een stijging van 33% totaal (singles en albums), waarvan het meeste download albums.

Natuurlijk, er wordt veel muziek gedownload, maar dan illegaal en vooral de internationale pophits. De meeste Nederlandstalige muziek daarentegen wordt via de legale downloadkanalen verkocht. Illegale downloads zie je niet terug in de hitlijst, en dus heeft een nationale act een streepje voor.

Dat blijkt deze week nog eens, want negen van de top 10-hits zijn in Nederland gemaakt, waarvan zes in het Nederlands zijn gezongen. Alleen ‘Memories’ van David Guetta feat. Kid Cudi op #5, is de vreemde eend in de bijt. Negen is geen record, dat werd twee weken geleden al gevestigd. Toen zaten er zelfs zeven Nederlandstalige hits onder.

4 opmerkingen:

  1. Is er 2 weken van fysieke verkoop en een week van digitale om een top100 singles te samenstellen? Als het zo is en de "weekly average" utiliseerd is, dan de impact van drie dagen of zeer goede verkoop na carnivaal is zeer uitstekend?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geachte Megaman, hartelijk dank voor deze zeer uitgebreide uitleg!

    Deze maakt voor mij heel veel duidelijk. Zo zie ik de Top 100 opnieuw weer terug als een goede weerspiegeling van de bestverkochte singles.

    Als ik jou uitleg lees, denk ik van ja, heel duidelijk/ begrijpelijk. En denk ook echt dat de vork zo in de steel zit.

    En verheug mij verder weer op jouw verhelderende blik en informatie over de Hitlist van Nederland.

    Mvg. Marcel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Is dit niet de zelfde ding als Jos van Os?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @rogueactuary: In het verleden werden de, om heftige schommelingen tegen te gaan, de verkopen over twee weken gemeten. Maar sinds de downloads meetellen, worden, gelukkig, de verkopen over 1 week geteld, zowel de fysieke singles als de downloads dus.

    BeantwoordenVerwijderen