maandag 30 augustus 2010

Nick & Simon: ‘Fier’ bovenaan

Nick & Simon: Een nieuwe dag (1) *** hoogste eersteweeks ***

“Nou, 1 hè? Dries is een geduchte concurrent aan het worden. Maar na twee weken nummer 1 kan het wel weer, toch? Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt”, aldus Nick Schilder op de vraag wat zijn verwachtingen waren voor hun nieuwe single ‘Een nieuwe dag’. Zijn maatje Simon Keizer dacht daar toch iets anders over: “’Een nieuwe dag’ hoeft niet meteen op 1. Als het liedje maar de waardering krijgt die het verdiend. ‘Rosanne’ stond nooit nummer 1 maar is onze grootste hit. Het zegt niet altijd wat. Maar ik heb het natuurlijk liever wel.”

Niet geheel onverwacht dus is ‘Een nieuwe dag’ de nieuwe #1 in de Single Top 100, en beide jongens zijn daar dik tevreden mee. “De tussenstand was al binnen, maar bloemen bij de finish! We staan #1!!!”, lieten ze weten. Veel tijd om het te vieren hebben ze niet, maar later deze week nemen ze er wel een biertje op.

Een nieuwe dag’ is de zevende #1 voor het duo. Daarnaast is het hun zesde achtereenvolgende #1-hit en daarmee staan ze op de derde plaats achter Jan Smit (9 stuks) en Marco Borsato (10 stuks). Van die zeven belandden er drie vanuit het niets op de eerste plaats: ‘Pak mijn hand’ (op 24 november 2007), ‘De dag dat alles beter is’ (op 11 april 2009) en ‘Een nieuwe dag’ (op 28 augustus 2010).

‘Een nieuwe dag’ is de eerste single van ‘Fier’, het vierde album van Nick & Simon. Dat album verschijnt pas op 1 oktober, over een week of vijf dus. Zolang zullen ze het echter niet redden op #1 met ‘Een nieuwe dag’, want de concurrentie is groot, maar een tweede week zit er waarschijnlijk nog wel in. Aanstaande vrijdag weten we het!

2 opmerkingen:

  1. Gerard Joling heeft 8 nummer 1 hits gehad met totaal 29 weken op 1:
    Ticket to the tropics (2 wkn)
    No more bolero's (6 wkn)
    Maak me gek (2 wkn)
    Blijf bij mij (met André Hazes) (12 wkn)
    Ik hou d'r zo van (2 wkn)
    Laat me alleen (met Rita Hovink) (1 week)
    Engel van mijn hart (1 week)
    Ik leef mijn droom (3 wkn)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sorry, niet goed gelezen, achtereenvolgende nummer 1 hits.

    BeantwoordenVerwijderen