maandag 6 september 2010

Downloadactie levert Bonnie St. Claire grootste hit op

Bonnie & Gerard: Morgen wordt alles anders (2)

Drie weken geleden steeg ‘Morgen wordt alles anders’ van Bonnie & Gerard van de negentiende naar de vijfde plaats. Daarna zakte het nummer naar de zesde plaats en daar bleef het vorige week staan. Dat was niet helemaal wat men van het nummer had verwacht en om daar verandering in aan te brengen werd een speciale actie opgezet. Bij het downloaden van het nummer had je kans om een horloge ter waarde van € 359,-- te winnen. Je mocht zo vaak meedoen als je maar wilde, echter niet meer dan twee keer per dag. Want dan zouden deze downloads opvallen bij de dagelijkse verwerking hiervan door GfK Dutch Charts.

Direct op maandag leverde de actie al enig resultaat op, want het nummer steeg naar de tweede plek (verschil 13%), waardoor Nick & Simon de hete adem van de twee in hun nek konden voelen. De twee dagen daarna leek de actie geslaagd, want ‘Morgen wordt alles anders’ prijkte op de eerste plaats. Maar zoals je inmiddels gezien hebt, blijkt de single van Nick & Simon toch sterker te blijken, waardoor zij de eerste plaats behouden en Bonnie & Gerard naar de tweede plaats stijgen.

Voor alle duidelijkheid: we gunnen iedereen een #1-hit, ook Bonnie St. Claire. Het wordt echter anders als, om een hoge(re) notering te bereiken, een actie wordt opgezet waarbij een horloge wordt verloot ter waarde van € 359,--. Dit ruikt namelijk naar het manipuleren van de hitparade. Als iemand het nummer download, doet hij/zij dat om kans te maken op het horloge en niet vanwege het nummer zelf. Anders was het nummer al wel eerder gedownload.

Daarnaast staat de prijs in geen verhouding tot de uitgave die je gedaan moet worden voor een download (zo’n € 0,99). Bovendien heeft de prijs niets van doen met het nummer of de uitvoerende. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de kortingsactie van Nick & Simon (zie onder #1). Wat er ook verloot wordt, dit mag nooit op basis van een download gebeuren. Een verloting kan ook als fans zich daar voor aanmelden, zonder dat ze verplicht zijn om een nummer aan te schaffen. Dat kan heel makkelijk door deze fans via een mailtje te benaderen dat er een actie aan komt.

geen (download) actie’s meer

Het probleem met bovenstaande acties is, dat niet meer duidelijk is welke downloads gedaan zijn voor de actie (met het doel de hitparadenotering te beïnvloeden) en welke voor het nummer zelf. Eigenlijk zou geen enkele download meer mogen worden meegeteld voor een notering. Maar daar is de artiest dan de dupe van, die vaak niet op de hoogte is van bepaalde praktijken. Om dit te voorkomen, zouden zulke acties helemaal niet meer mogen worden toegestaan, dan wel aan zeer strenge regels moeten worden gebonden.

Welnu, dat gaat gebeuren. GfK Dutch Charts zal verkopen die met dit soort acties worden gegenereerd, in de toekomst niet meer meetellen voor de Single Top 100. Dit zal zeker tot gevolg hebben dat men weer op zoek zal gaan naar andere methoden om de hitparade te beïnvloeden, want dat is van alle tijden. En dus zullen we alle acties rond singles en albums nauwlettend in de gaten blijven houden, want de hitparade is geen loterij.

grootste hit

Voor deze week zijn de regels nog niet aangescherpt, en dus stijgt ‘Morgen wordt alles anders’ naar de tweede plaats. Net geen #1 dus, maar het nummer levert Bonnie St. Claire al wel haar grootste hit op. Tot deze week was dat ‘Clap your hands and stamp your feet’ uit 1972, dat ze maakte met Unit Gloria en de derde plaats bereikte.

nieuwe actie

Overigens is er naast de horlogeactie, al weer een nieuwe actie op de site gestart om de notering van ‘Morgen wordt alles anders’ nog meer te beïnvloeden. Sinds dit weekend worden er ook drie bijzondere T-shirts verloot. Vorig jaar zorgde een soortgelijke actie, met kans op een T-shirt met echte Swarovski stenen, gedragen door Gerard Joling of een Swarovski scooter, er mede voor dat ‘Engel van mijn hart’ #1 kwam.

2 opmerkingen:

  1. Maar, zal de verkoop dankzij de acties, meetellen aan het jaaroverzicht? Omdat de beste verkochte single moet de bestverkochte single actie of niet.
    Enfin, moet de nummers voor Haiti buiten de hitlijst zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In principe tellen alle verkopen mee voor het jaaroverzicht. Echter verkopen van acties die niet zijn toegestaan, zullen daar ook niet in worden meegenomen.

    Wat Haiti betreft: in de praktijk halen alleen nummers die ook in de Single Top 100 hebben gestaan, de jaarlijst.

    BeantwoordenVerwijderen