zondag 26 september 2010

Laatste #1 voor Jan Smit

Jan Smit: Zie wel hoe ik thuis kom (1) *** hoogste eersteweeks / eerste week op #1 ***

Laten we maar direct met de deur in huis vallen. ‘Zie wel hoe ik thuis kom’ is Jan zijn laatste #1-hit … voordat hij eind november vader wordt. Dan zal hij meer tijd doorbrengen met zijn gezinnetje en dus minder tijd hebben voor promotie en optredens. Daarvoor gaat Jan nog even flink knallen tijdens de ‘Leef je uit’ tournee die op 22 oktober van start gaat, waarbij ook zus Monique aanwezig zal zijn. Leuk dus dat ‘Zie wel hoe ik thuis kom’ nog op #1 komt, maar had het nummer niet één of twee weken later uitgebracht kunnen worden? Dan had ‘Wat is dromen’ van 3js & Ellen ten Damme deze week nog zeker op #1 gestaan met een lichte voorsprong op ‘Born again (Balearic soul mix)’ van Ricky L feat. M:ck van ruim 2%. Niet dat we Jan zijn #1-hit niet gunnen, maar die had hij later ook zeker wel gescoord. Het overwicht van Jan op de #2 is groot, hij verkoopt ruim 1/3 meer.

Overigens is het ook al eens andersom gegaan. Op 17 november 2007 stond Jan op #1 met ‘Dan volg je haar benen/Calypso (duet met John Denver)’. De week daarop werd hij van de eerste plaats gegooid door … Nick & Simon met ‘Pak maar m’n hand’. Wel stond Jan al drie weken op de eerste plaats, dus zo hard ‘pakten’ Nick & Simon hun dorpsgenoot ook weer niet aan. Op 29 augustus 2009 was het net andersom. Toen steeg ‘Lippen op de mijne’ van Nick & Simon naar de eerste plaats. De week daarop pakten Damaru & Jan Smit die eerste plaats af met ‘Mi rowsu (tuintje in mijn hart)’.

nieuwe start

Voor Jan begint het aantal onafgebroken #1-hits met ‘Zie wel hoe ik thuis kom’ weer gewoon bij 1. ‘Terug in de tijd’ bereikte, ondanks een speciale WK-versie, niet de eerste plaats, waarmee de keten van negen onafgebroken #1-hits werd doorbroken. Die keten werd met tien #1-hits al door Marco Borsato aangevoerd en dat aantal haalt Jan niet meer, want ook Marco zal de komende jaren nog verder uitlopen. Wel kan Jan nog strijden om het meeste aantal #1-hits. Met ‘Zie wel hoe ik thuis kom’, zijn 25ste hitsingle, staat hij nu op twaalf, terwijl Marco op 14 staat.

dubbele #1-hit

De tweede track op ‘Zie wel hoe ik thuis kom’ is ‘When you’re gone’, het duet met zijn zus Monique. Aangezien (ook) veel fans van Monique het nummer gedownload zullen hebben, dan wel de fysieke cd-single aangeschaft hebben, kunnen we wel spreken van een dubbelhit. ‘When you’re gone’ was in 1998 de twintigste hit voor de Canadese zanger Bryan Adams, die het toen zong met Melanie C en de zevende plaats bereikte.

zus(sen)

“Ik ben een groot fan van Bryan Adams”, laat Jan weten. De keuze om een nummer van hem met mijn zus op te nemen, was vanzelfsprekend, ‘omdat ze zo ontzettend gegroeid is’. “Ze werd drie jaar geleden echt in het diepe gegooid, maar ik durf nu te zeggen dat ze een van de betere zangeressen van dit land is. Ik ben heel trots op mijn zusje.” Die kan Monique in haar zak steken! Het is al de tweede keer dat Jan een duet met Monique opneemt. In 2006 verscheen een speciale kerstuitvoering van zijn hit ‘Cupido’, met daarop het duet ‘Kerst voor iedereen’. Ook die single bereikte de eerste plaats. En acht jaar daarvoor zongen Jenny & Monique, beide zussen van Jan, mee op ‘Het is niet te geloven’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten