zondag 3 juli 2011

Guus Meeuwis mag wel een actie doen, anderen niet

Guus Meeuwis: Armen open (32)

Vorige week knalde ‘Armen open’ van Guus Meeuwis binnen op de eerste plaats van de Single Top 100. De #1-positie was te danken aan een sms-actie van Guus, tijdens en na de vier concerten in Eindhoven onder de noemer ‘Groots met een zachte G’. Degene die gehoor gaf aan de actie kon voor € 2,-- een speciale stadionversie van het nummer downloaden. Aangekomen op de speciale site moest echter eerst de single worden gedownload en kon daarna (eventueel) gekozen worden uit een stadionversie. 1x sms-en voor twee downloads, niet verkeerd dus.

Wij vroegen ons af of beide versies nu meegeteld werden voor de notering, want dat zou natuurlijk ten onrechte zijn. Michel Admiraal, chartmanager bij GfK Dutch Charts, verzekerde ons echter dat alleen de singleversie is meegeteld voor de hitparade, de stadionversie telt dus niet mee. Als dat het geval zou zijn geweest, was het verschil met de #2, ‘Loca people (la gente esta muy loka)’ van Sak Noel, aanzienlijk groter geweest zijn dan de 20%.

De sms-actie is ten einde en dus keldert ‘Armen open’ naar beneden, naar de 32ste plaats. Zowel voor, tijdens als na de actie, was er namelijk geen draagvlak voor een hoge notering. Op geen enkel ander downloadplatform werd het nummer genoeg gedownload die een hoge notering zou rechtvaardigen. En een fysieke cd-single is er niet van ‘Armen open’.

grootste zakkers

Met een val naar de 32ste plaats, behoort ‘Armen open’ van Guus Meeuwis tot de top 5 grootste zakkers ooit. Het illustere klassement ziet er als volgt uit:
#1: (74) P3: ‘P.o.w.n.e.d.!’, GeenStijl had een oproep gedaan om het nummer genoeg te downloaden voor een #1-notering. Het werd de aanhang echter verboden het nummer de week daarop nog te downloaden; immers het doel was bereikt en dus zakte het nummer op 4 april 2009 naar #74
#2 (52) Wolter Kroes: ‘Viva Hollandia’, het EK 2008 verliep voorspoedig voor het Nederlands Elftal en ‘Viva Hollandia’ stond al twee weken bovenaan. Toen volgde de uitschakeling van Nederland en alle Oranje plaatjes gingen hard onderuit, die van Kroes zakte op 5 juli 2008 naar #52
#3 (33) Hero: ‘Toen ik je zag’, op 6 oktober 2010 benam acteur/zanger Antonie Kamerling zich van het leven. Daarop werd ‘Toen ik je zag’ uit de film ‘All stars’, #1 in 1997, veel gedownload. Na twee dagen ging het nummer op herhaling op #4 en de week daarop steeg het naar de eerste plaats. Een week later, op 23 oktober 2010, zakte het nummer naar #33
#4 (32) Guus Meeuwis: ‘Armen open’, zie boven
#5 (24) 3js: ‘Je vecht nooit alleen/Never alone’, op 12 februari 2011 steeg ‘Je vecht nooit alleen’ naar de eerste plaats. Vervolgens schreef het trio een Engelstalige versie en die zorgde dat beide versies op 19 maart van 75 naar #1 stegen.

gelijke monniken, dan ook gelijke kappen

Een #1-positie is al lang niet meer alleen het gevolg van waardering voor een nummer. Mensen zijn snel geneigd om gehoor te geven aan een (sms) actie, want wat is nou € 2,--? De acties worden opgezet door de artiest zelf of slimme marketingmensen. De doelen hierachter zijn totaal verschillend. GeenStijl wilde aantonen dat zo’n 4.000 downloads voldoende waren om #1 te komen, Guus wilde de fans gewoon iets extra’s geven. Iets wat Jan Smit, Nick & Simon en de 3js ook doen. Alleen als zij het doen, is de kritiek niet van de lucht: ‘de Volendam clan koopt haar #1-hits tijdens instores!’. Maar als Guus Meeuwis zijn fans iets extra’s geeft en daarmee #1 komt, hoor je er niemand over, terwijl Guus hetzelfde doet als de acts uit Volendam. Iemand schreef zelfs ‘ja maar het is Guus’. Dus als Guus het doet is het wel gerechtvaardigd en als het uit Volendam komt niet? Onzin natuurlijk, gelijke monniken, gelijke kappen! Anders ben je wel heel selectief bezig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten