zondag 27 november 2011

Anouk en Joris complimenteren elkaar

Anouk: What have you done (41)

Toen in mei het album ‘To get her together’ van Anouk verscheen, waarop ‘What have you done’ staat, een bewerking staat van ‘Onderweg’ van Abel (zes weken #1 in 2000), reageerde Joris Rasenberg, zanger/componist van het nummer, dat hij er een beetje onderste boven van was. Hij vond het wel een eer dat ze het had gedaan en ook wel bijzonder omdat niet iedereen dat van haar had verwacht.

Deze week verscheen ‘What have you done’ op single, waarop Joris liet weten dat een mooi compliment te vinden. Tevens vond hij het goed dat ze haar eigen draai aan het nummer heeft gegeven, omdat het geen zin heeft het origineel aan te hangen. Joris: “De versie van Anouk is geen letterlijke vertaling, maar heeft een compleet nieuwe tekst, toegespitst op haar privéleven. Haar eigenheid komt er doorheen.”

Anouk op haar beurt, had eerder al laten weten wat ze van ‘Onderweg’ vond: “Waanzinnige melodie. Prachtige stem. Schitterende tekst. Dat nummer pakte me gelijk toen ik het voor het eerst op de radio hoorde. Zo jammer dat het alleen maar in Nederland een hit is geworden, ik wil wel helpen om het ook over de grens bekend te maken. Vertalen kan niet, het nummer is goed zoals het is. Ik heb er met ‘What have you done’ mijn versie van gemaakt, met mijn verhaal.”

Joris wist dat Anouk ‘Onderweg’ een mooi liedje vond. Joris: “Ik kwam Anouk een jaar of tien geleden tegen en toen begon ze meteen over dat nummer. Blijkbaar is dat blijven hangen.” Hij denkt dat ze er mogelijk al eerder aan gewerkt heeft, maar dat het nu pas op zijn plek viel.

‘What have you done’, de 28e notering, en de vierde hitsingle van het album ‘To get her together’, is haar eerste coverhit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten