zondag 4 maart 2012

Frank Verkooyen viert 25-jarig artiestenjubileum met tiende hit

Frank Verkooyen: Dit is mijn kroeg (85)

Gisteren, zondag 4 maart 2012, heeft zanger Frank Verkooyen zijn 25-jarig artiestenjubileum gevierd in ‘The happening’ in Rijsbergen. Het feestje heeft waarschijnlijk tot in de kleine uurtjes geduurd en Frank zal zeker zijn nieuwste hit ‘Dit is mijn kroeg’ gezongen hebben.

Frank Verkooyen, geboren in Breda, komt uit een muzikaal nest. Zijn moeder Riki (ene helft van het Duo Onbekend), runde bijna 40 jaar een platenzaak aan de Haagdijk te Breda en zijn (wijlen) vader speelde in een band en had een opnamestudio achter de winkel. Op zijn zevende trad Frank voor het eerst op in de band van zijn vader als trompettist. Negen jaar later stopte de drummer er mee en kwam Frank fulltime bij de band spelen.
Toen de band er in 1986 helemaal mee ophield, nam Frank samen met zijn zus Tosca als Twice het nummer ‘Come and take me’ op. In 1993 nam hij ‘Ik kan er niks meer doen’, zijn eerste Nederlandstalige single op. Het duurde nog tot 2008 eer hij met ‘Vrij met mij’ zijn eerste hit scoorde (#63). Sindsdien is Frank elk jaar met minimaal twee hits van de partij, in 2009 zelfs met drie. Zijn grootste tot nu toe is ‘Ze zeggen’ (#27 in 2011).

Naast het zingen van zijn eigen liedjes, schrijft en produceert Frank ook nummers voor anderen, waaronder Rob van Daal, Grad Damen, die Knapen, Frans Duijts, René Schuurmans, Cooldown café, Will Tura en Antonio. Hij doet dat in zijn eigen the Boom! Studio in Breda. Voor ‘’k Wist niet dat je kwaad werd’, de nieuwe single van Danny Temming, maakte Frank het arrangement.

Halverwege 2012 zal in het kader van zijn 25-jarig artiestenjubileum de dubbel-cd ‘Dit ben ik’ verschijnen, met vijf nieuwe nummers, waaronder ‘Dit is mijn kroeg’, zijn tiende notering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten