zondag 15 april 2012

Alabama shakes maakt nummers met het publiek

Alabama shakes: Hold on (98)

Als je als beginnende band bejubeld wordt door onder anderen Bon iver, Jack White en Adele en je nummers gaat schrijven met legende Booker T. Jones, dan kun je niet meer van een hype spreken. Gezien de live reputatie van Alabama shakes en het debuutalbum ‘Boys and girls’, deze week binnen op de 10e plaats van de Album Top 100, is er meer aan de hand. Bovendien verkoos 3FM de single ‘Hold on’ deze week (eindelijk!) tot Megahit.

Zoals met zo vele bandjes begint het verhaal van Alabama shakes op een school. Psychologiestudent Brittany Howard (23) en gitarist, vraagt in 2009 bassist Zac Cockrell of hij met haar muziek wil maken. De twee spreken af na school en beginnen op de kamer van Howard met het schrijven van liedjes. Vervolgens wordt drummer Steve Johnson er bij gevraagd, die in de plaatselijke muziekwinkel werkt en met z’n drieën werken ze verder aan de nummers.
In een studio in het plaatsje Decatur nemen ze een aantal nummers op en deze demo belandt bij Heath Fogg, waarmee Howard al contact had, omdat hij de leadgitarist was in de schoolband. Fogg nodigt hen uit om in het voorprogramma van zijn band te komen spelen. Dat willen ze, maar dan op voorwaarde dat hij ook met hen mee zal doen. Dat belooft hij en die avond gaat het dak er af en maakt Fogg definitief deel uit van the Shakes zoals ze zich noemen.

internet

Tijdens optredens brengt de band een mix van eigen nummers en covers van onder anderen James Brown, Otis Redding, Led zeppelin en AC/DC. Van het verdiende geld kopen ze apparatuur om zelf opnames te kunnen maken, thuis bij Howard. Dat werkt echter niet echt (ze woonde zo’n beetje naast een drukbereden spoorlijn), en dus wijken ze begin 2011 uit naar een studio in Nashville waar zes van de elf nummers van het album ‘Boys and girls’ worden opgenomen. Dat blijft niet onopgemerkt en in juli belandt het nummer ‘You ain’t alone’ op een blog van Justin Gage, waarna ook de rest van de wereld kennismaakt met de vier muzikanten.

Het gevolg: diverse aanbiedingen van platenlabels, managers etc., waarvan Howard eerst nog dacht dat er een fout was gemaakt. Dat blijkt niet zo te zijn, en de band Drive-by truckers nodigt ze zelfs uit om te komen spelen in hun voorprogramma. Omdat er al een band was met de naam the Shakes, wordt de naam veranderd in Alabama shakes.

muzikanten voor altijd

Meer optredens volgen en daarmee ook de aanbiedingen van platenmaatschappijen. Tot die tijd hadden de vier nog hun baantje (Howard was postbode, Johnson was ’s nachts bewaker bij een kerncentrale), en werden de nummers in de vrije tijd opgenomen. Dat is niet meer te doen en inmiddels zijn alle leden fulltime muzikant. In september 2011 verschijnt de EP ‘Alabama shakes’ en twee maanden later sluiten ze een contract met een landelijk platenlabel.

liefde voor muziek

Het mooiste compliment dat ze tot nu toe ontvingen, ging niet over hun muziek, maar over de optredens, omdat daaruit blijkt hoe leuk ze het vinden om te doen, dat spat er van af. Op 29 april kun je dat zelf meemaken als Alabama shakes een middagconcert geeft in Bitterzoet in Amsterdam. Werchter (op 30 juni) volgt daarna en helaas hebben ze in het weekend van Lowlands (eind augustus) andere verplichtingen.

jamsessie

‘Hold on’ is ontstaan tijdens een optreden in ‘The brick’ in Decatur. Cockrell en Fogg begonnen met het spelen van een bepaalde riff, waarna Brittany Howard spontaan begon te zingen. Het aanwezige publiek zong met haar mee en het klonk allemaal heel erg vertrouwd, alsof ze het nummer al jaren kenden. De hele sessie duurde zo’n zeven minuten. Dat improviseren doen ze wel vaker, dus we kunnen nog een hoop goede nummers verwachten. En het helpt als je de druk van het publiek voelt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten