vrijdag 27 april 2012

Hitflits: Trijntje Oosterhuis en Triggerfinger houden stand

Het kon deze week alle kanten opgaan. Gedurende de week hebben zowel the Kyteman orchestra als Jason Mraz aan de eerste plaats geknabbeld van Trijntje Oosterhuis. Tot het laatst bleef het spannend, maar geen van beide is er ingeslaagd de eerste plaats te bemachtigen. En dus blijft ‘Wrecks we adore’ van Trijntje Oosterhuis, vorige week binnen op #1, op de eerste plaats staan van de Album Top 100. Het overwicht op de voormalige #1, ‘’The Kyteman orchestra’ dat van 3 naar #2 stijgt, is ruim 15%.

Afgelopen zaterdag, 21 april 2012, vond voor de derde keer Recordstore day plaats. Tijdens deze dag waren in 80 platenzaken (want er wordt nog steeds vinyl verkocht) optredens van diverse Nederlandse artiesten en werden unieke nummers op cd of elpee aangeboden. Bij aankoop van € 20,-- kreeg je er de vinylsingle ‘B-kantje’ van Spinvis bij, dat hij speciaal voor deze dag had opgenomen. Volgens coördinator Marlein Parlevliet is de dag goed verlopen en zijn er goede resultaten behaald. We zien dat aan de volgende noteringen:
#19 Blaudzun: Heavy flowers
#24 Head, heart & hands
#33 Chef ‘Special: One for the Mrs.
#32 Case Mayfield: The many colored beast
#40 Face tomorrow: Face tomorrow
#48 Splendid: Connect back to the stars

Met uitzondering van het album van Blaudzun, dat van 45 naar #19 stijgt, gaan de andere albums allen op herhaling. Met Case Mayfield is nog wat bijzonders aan de hand, want hij verbeterde die dag het aantal instores op één dag met twee optredens. Vorig jaar deed Eefje Visser er negen.

Dan volgen hier de eersteweeks noteringen:
#9 Mon amour: Sing me a song [NL]
#12 Rufus Wainwright: Out of the game
#16 Arjen Anthony Lucassen: Lost in the new real [NL]
#38 Shaking godspeed: Hoera [NL]
#54 Avant la lettre: Belief [NL], groep uit Amsterdam
#55 ABBA: The visitors deluxe edition
#61 Minus of the tiger: Minus the tiger [NL],begonnen als huiskamerproject door Anne Broekman en haar man Maarten Besseling (tevens producer van In a cabin with)
#64 Nino: Stille wateren diepe gronden [NL]
#85 Paradise lost: Tragic dol, Britse metalband
#86 Paro Stelar: The princess, 37-jarige dj/producer uit Oostenrijk, echte naam: Marcus Füreder

kinderliedjes

In het bovenstaande rijtje mist het album ‘Walla kristalla – liedjes van overal’ van Saartje van Camp dat binnenkomt op #45. Saartje komt uit Sint-Job-in’t Goor, en studeerde cello aan het Leuvense Lemmensinstituut. Na een cursus in Zwitserland belandde ze in Nederland. Via haar leraar kreeg ze een klus, ze mocht als celliste optreden met Spinvis. Ze is onder andere te horen op het nummer ‘Lupo Thomas’. Saartje is theatermaker en speelde in diverse muziektheaterproducties, werkte samen met dichters Simon Vinkenoog en Ingmar Heytze, is actief in kamermuziekensembles en tangostrijkkwartetten en heeft haar medewerking verleend aan kindervoorstellingen.

fiets

Op een dag fietste ze in Amsterdam langs een gemengde school en hoorde kinderen uit verschillende landen oer-Hollandse Sinterklaasliedjes zingen. Dat maakte haar nieuwsgierig naar de liedjes die de ouders en grootouders van deze kinderen thuis voor hen zouden zingen. Gedurende twee jaar maakte ze in Amsterdam opnamen van kinderliedjes van over de hele wereld. Overal vroeg ze mensen om voor haar te zingen en zo verzamelde ze meer dan driehonderd liedjes uit meer dan dertig landen.

Saartje koos vijftien liedjes uit in diverse talen, waaronder Russisch, Chinees, Arabisch, Surinaams, Grieks, Pools en Moluks. Deze werkte ze uit met de muzikanten Oene van Geel, Michiel van Dijk. Brice Soniano, Afra Mussawisade, Sanne van Delft, Nout IngenHousz, Jurgen de Bruyn en Spinvis. Sommige liedjes zijn opnieuw ingezongen of voorzag ze van een tweede stem. Veel van de buitenlandse teksten zijn vertaald of aangevuld met nieuwe strofen. Samen met Spinvis produceerde ze het album, die ook als muzikant te horen is. Hij bespeelt onder andere blaadjes, takjes, theelepeltjes en een fietsbel! Het album is al in november verschenen

Nog even over naar de Back Catalog Top 50, de lijst met oudere albums. Daarin blijft ‘The ultimate collection’ van Whitney Houston het bestverkochte album, in totaal voor de zevende week.

Daarnaast zijn er twee opvallende noteringen in deze lijst. De eerste, op #11, is ‘Greatest hits’ van the Band, een album uit 2000. Aanleiding voor deze notering is het overlijden van drummer/zanger Levon Helm, op donderdag 19 april 2012. De andere notering die opvalt is ‘At home’, het eerste album van Shocking blue uit 1969, dat in maart 1970 de 4e plaats bereikte. Op het album staan onder andere de hitsingles ‘Venus’ en ‘Long and lonesome road’. Aanleiding voor deze notering is een aflevering van het tv-programma ‘Classic albums’, afgelopen zaterdag. Daarin deed zanger/componist Robbie van Leeuwen, het een en ander uit de doeken en speelde sinds 27 jaar weer gitaar.

In de Single Top 100 is alles bij het oude gebleven. Dat wel zeggen aan de kop, want nog steeds prijkt ‘I follow rivers’ van Triggerfinger bovenaan, nu al voor de achtste week. De voorlaatste keer dat een nummer het minstens acht weken volhield was in 2009: ‘Halleluja’ van Lisa, dat zelfs tien weken bovenaan stond. De kans dat Triggerfinger dat aantal ook gaat halen, wordt met de week groter. Zeker nu het Carly Rae Jepsen het met ‘Call me maybe’ weer niet gelukt is, ze blijft #2 op 26%. Vlak daaronder (op bijna 1%), volgt de andere kanshebber, ‘Balada’ van Gusttavo Lima, gestegen van 28 naar #3.

Ook nieuw bij de bovenste tien is ‘New age’ van Marlon Roudette dat in de 13e week van 11 naar #10 stijgt. Aan de rand van de top 10, gestegen van 21 naar #11, is ‘Kom maar op’ van Jeroen van der Boom.

Rest nog een uniek hitfeit: een artiest die met twee nummers genoteerd staat en beide langer dan 1 jaar. Dat kan niet anders dan Adele zijn. Het zijn de nummers ‘Someone like you’ (op #52 van #54), in de 53e week en ‘Rolling in the deep’ (op #66 van #61), in de 74e week.

Gaan we snel over naar slechts 7 eersteweeks noteringen:
#21 Maroon 5 feat. Wiz Kalifa: Payphone
#23 Rihanna: Where have you been
#56 Henk Bernard: Jij voelt aan als goud
#76 Rinus Werrens: Maria
#77 Willem Barth: Ik wil ’n beetje dit
#91 Twenty 4 seven feat. Stay-C & Lilian: The reason
#97 C2C: Down the road

We gaan weer een lang weekend tegemoet met hopelijk een zomerse Koninginnedag. Kijken of we nog wat leuke cd's op de kop kunnen tikken. Ergens dit weekend melden we ons dan weer met een nieuwe Megaman.

zondag 22 april 2012

Megaman bij week 16 – 21 april 2012

Welkom bij de Megaman, waarin Triggerfinger platina krijgt, Nick & Simon weer een #1-hit mislopen, Gusttavo Lima het Braziliaanse vuurtje opstookt en Henk Dissel het Nederlandse, the Golden earring hun 60e hit scoort, Gerard van Maasakkers zich blootgeeft en prijs wint en Xander de Buisonjé van platenmaatschappij en taal verandert.
Dat en meer over de hits in de Single Top 100 van deze week.

Platina voor Triggerfinger

Triggerfinger: I follow rivers (live @ Giel! – VARA 3FM’) (1) *** zevende week op #1 ***

Toegegeven, we zaten er naast. Vorige week was het niet de (voorlopig) laatste week voor ‘I follow rivers’ van Triggerfinger bovenaan de Single Top 100, want ze staan er nog steeds en hebben inmiddels de platinastatus (= 20.000 downloads) bereikt! Het nummer staat nu voor de zevende week bovenaan, en ook nog steeds in de Vlaamse hitparade. Daarmee evenaart ‘I follow rivers’ de zomerhit uit 2003: ‘Summer jam 2003’ van the Underdog project vs the Sunclub dat ook zeven weken gelijktijdig #1 stond in beide lijsten.

Er zijn nu nog twee Belgische artiesten die langer dan zeven weken de eerste plaats in Nederland bezet hielden. Dat waren in het pre-Megatijdperk: Rocco Granata met ‘Buona notte bambino’ (12x in 1963) en Adamo met ‘Vous permettez monsieur’ (11x in 1964). Import-Belgen, want het zijn oorspronkelijk Italianen. Of Triggerfinger het zolang zal volhouden, weten we over vijf weken!

Nick & Simon lopen weer #1-hit mis

Nick & Simon: Vrij (4)

Vorige week kwam ‘Vrij’ van Nick & Simon binnen op de dertiende plaats. Dat was uitsluitend op basis van de download, want er was nog geen fysieke cd-single voorhanden. Die verscheen een week geleden. En met nog een nieuw nummer, ‘De mooiste melodie’ én de videoclip van ‘Vrij’, verwachtten wij deze week een #1-positie.
Op maandag, dus met de eerste verkopen van de fysieke cd-single, steeg het nummer weliswaar naar de tweede plaats, maar liep nog zo’n 20% achter op ‘I follow rivers’ van Triggerfinger. Wellicht dat het er nog inzat op dinsdag, want daarna zou het niet meer lukken. Het effect van hun optreden in ‘Life4you’ vorige week zondag, ebde langzaam weg en verdere ondersteuning, zoals instores, ontbrak. Op dinsdag ging het echter de verkeerde kant op, want ‘Vrij’ zakte een plaatsje en uiteindelijk blijft er een 4e plek over met nog niet de helft van de verkopen van de #1 van deze week.

onvoldoende

Waar voorheen de fysieke verkopen van singles van Nick & Simon, maar ook van Jan Smit, voldoende tegenwicht gaven aan downloads, is dat niet meer het geval. Sterker, het is al de derde keer achtereen dat een single van het duo niet de eerste plaats bereikt. Iets wat daarvoor, met uitzondering van ‘Vlinders/Sant’s party’ (#5 in 2010), ondenkbaar was, toen ze zes keer achtereen een #1-hit scoorden. Die andere twee nummers die ook niet #1 kwamen, zijn: ‘Een zomer lang’ (#3) en ‘Bij je zijn (live in Symphonica in rosso 2011)’ (#6), beide in 2011. Willen ze dus weer een keer #1 komen, dan zullen Nick & Simon meer extra’s voor de fans uit de kast moeten trekken, want deze keer was het onvoldoende.

Gusttavo Lima stookt Braziliaanse hitvuur op

Gusttavo Lima: Balada (28) *** hoogste eersteweeks ***

Terwijl Henk Dissel op ‘Lange nacht’ teruggrijpt naar een oud nummer van Michel Teló (zie onder #79), krijgt Teló zelf concurrentie van Gusttavo Lima, een andere Braziliaanse zanger. Op ‘Balada’ beproeft de acht jaar jongere Lima, hetzelfde recept als zijn landgenoot: een weinig muzikaal zeggend, maar zomers liedje, opgenomen in een live setting waar de jongens goed in naar voren komen, dat vooral meisjesharten sneller doet kloppen. Het leverde Teló een wereldhit op met ‘Ai se eu te pego!’, met 60.000 downloads het bestverkocht in 2012.

Nivaldo Batista Lima, geboren op 3 september 1989 in Presidente Olegário, Minas Gerais, in het noorden van Brazilië, heeft in eigen land al diverse hits op zijn naam staan, waarvan wij met ‘Balada’ het eerste voorproefje krijgen. Op zijn negende sloot Lima zich aan bij een koor, waarin hij de solo’s voor zijn rekening mocht nemen. Dat trok de aandacht van talentscouts, wat leidde tot een platencontract.
In 2009 bracht hij zijn eerste cd uit, die in eigen land platina werd. Vorig jaar volgde het live album ‘Gusttavo Lima e Você’, opgenomen op 3 juni in Patos de Minas in een stadion met 60.000 (vooral vrouwelijke) fans. ‘Balada’, dat letterlijk ‘feest’ betekent, is daarvan de hitsingle, die in de Vlaamse hitparade op #30 binnenkomt. Begin dit jaar verscheen zijn derde (ook live) album ‘Atualmente’.

Simple plan eet van twee walletjes

Simple plan feat. Sean Paul: Summer paradise (42)

In Australië moesten ze het begin dit jaar doen met de albumversie van ‘Summer paradise’, afkomstig van ‘Get your heart on!’ uit 2011. Simple plan had die versie opgenomen met de Somalische zanger K’naan, dat de groep daar zelfs hun grootste hit opleverde (#4). Toch werd er een remix van ‘Summer paradise’ gemaakt, waarbij Sean Paul de plaats van K’naan innam, omdat volgens zanger Pierre Bouvier, ‘zijn stem het beste bij het liedje past’. Overigens is K’naan niet de enige die aan het album ‘Get your heart on!’ heeft meegewerkt. Rivers Cuomo (zanger Weezer) en Natasha Bedingfield doen er ook op mee.

60ste notering voor bijna oudste r&r band van Nederland

Golden earring: Still got the keys to my first Cadillac (66)

De afgelopen jaren werd the Golden earring voornamelijk geassocieerd met ‘ouwe lullen muziek’, verpakt in een (semi)akoestisch jasje. In de serie ‘Naked thruth’, het bekende werk maar dan zonder versterkers, brachten ze er maar liefst drie uit. Vorige maand verscheen het album ‘From heaven from hell’, ook met oud werk, dat alleen op vinyl verkrijgbaar was en een weekje op #85 stond.
Maar er is nog hoop, want op 11 mei komen de groep, vernoemd naar het nummer ‘The golden earrings’ van Peggy Lee uit 1947, met het album ‘Tits ’n ass’, opgenomen in de State Of The Ark studio in de buurt van Londen. Het album is het eerste met nieuw werk sinds ‘Paradise in distress’ uit 1999. ‘Still got the keys to my first Cadillac’ is daarvan de eerste single en hun 60e notering.

rem op inspiratie

Waarom heeft het zolang geduurd vroeg Entertainment Business aan George Kooymans? George, in 1961 oprichter van de band: “We zijn wel blijven optreden, maar qua inspiratie en nieuwe ideeën leek het wel alsof de rem er bij ons op zat.” Daarnaast had hij een tijdje te kampen met stemproblemen waardoor de opnamen voor het nieuwe album uitgesteld moesten worden. Volgens George is het nieuwe album een echte rock ’n roll plaat geworden, waar ze zeer tevreden over zijn.

Tot deze week stond the Golden earring qua hits op gelijke hoogte met BZN, elk 59 noteringen. Vanaf deze week is BZN gepasseerd en staat de rockgroep met 60 noteringen op een vijfde plaats in de ranglijst van nationale en internationale artiesten met de meeste hits (exclusief heruitgaven). Hier volgt de top 5:
#1 Vader Abraham: 66
#2 Normaal: 65
#3 Madonna: 62
#4 Rolling stones: 61
#5 Golden earring: 60

Overigens is the Golden earring niet de oudste r&r band van ons land. Dat zijn the Bintangs, die in 1961 zijn gestart en dus 51 jaar bestaan. (met dank aan Muziek_Museum).

Linkin park neemt kritiek fans serieus

Linkin park: Burn it down (69)

‘Burn it down’ is de vijftiende notering voor de Amerikaanse band Linkin’ park. De eerste scoorden ze met ‘One step closer’ (#57), de doorbraak kwam met ‘In the end’ (#11), beide in 2001. Er volgden diverse hits die echter niet boven de elfde plaats uitkwamen, tot 2004, toen ze samen met Jay-Z ‘Numb/ Encore’ opnamen, dat de vijfde plaats bereikte. Daarna scoorden ze weer hits in de middenmoot met een dieptepunt voor ‘The catalyst’ in 2010 dat zelfs niet verder kwam dan de 95e plaats. En dan te bedenken dat hun albums het wel goed doen: van de acht (waaronder twee live albums en twee remix albums), bereikten vijf de top 10, waarvan twee albums de tweede plaats!

gitaren terug

‘Living things’, dat eind juni uitkomt, zal zeker ‘A thousand suns’ uit 2010 gaan overtreffen, dat de 7e plaats bereikte. Op dat album weken ze af van de albums daarvoor, waar ze toch vooral als een gitaarband bekend stonden. Fans van Linkin park weken in grote getale uit naar andere bands, waarbij de gitaren nog wel de hoofdmoot voerden. De groep heeft de kritiek ter harte genomen en gaat op ‘Living things’, het vijfde studiloalbum, weer terug naar het begin van onder andere ‘Meteora’ (#2 in 2003), dus dat betekent weer vertrouwde gitaarmuziek.

Gerard van Maasakkers geeft zich bloot en wint prijs

Gerard van Maasakkers: Zomaar onverwacht (72)

Afgelopen maandag, 16 april 2012, werd ‘Zomaar onverwacht’ van Gerard Maasakkers verkozen tot beste theaterlied van het afgelopen seizoen en kreeg het de Annie M.G. Schmidtprijs. Het lied maakt onderdeel uit van zijn programma ‘Lijflied’, waarmee hij in de theaters is te zien. De liedjes op zijn vijftiende gelijknamige album, dat deze week op herhaling gaat op #66, zijn tijdens drie avonden opgenomen.

bevestiging

Volgens de jury, bestaande uit Cor Bakker, Nel Oskam, Frank van Pamelen, Marjolein Touw en voorzitter Jacques Klöters, is ‘Zomaar onverwacht’ “een ontroerend en verrassend subtiel lied dat getuigt van het leven, in huiselijke taal die bijna van ons is, maar net niet, gedragen door een prachtige melodie en een originele akkoordengang.” Maasakkers had nooit verwacht dat hij met dit lied de prijs zou winnen. Hij hoopte er wel stilletjes op maar dan met ‘Koffie’ of ‘Klein Gerard’, liedjes die hij in overleg met zijn impresariaat had ingezonden.

persoonlijk

“Het is gek om een prijs te winnen voor een liedje dat eigenlijk een hele verdrietige periode vertegenwoordigt. Dit liedje is zo persoonlijk, zo onder de huid. Het komt wel heel dichtbij. Dat is waarschijnlijk ook de kracht van het nummer, maar ik schroom altijd om een té persoonlijk verhaal te vertellen. Het is weer een kroon op mijn werk. Je krijgt toch een soort bevestiging: wat je maakt is goed.”
De prijs, een beeldje en een bedrag van € 300,--, is niet alleen voor Gerard van Maasakkers, die de tekst van het lied schreef en het zingt, maar ook voor Egbert Derix, die met de muziek kwam. Toen Maasakkers de muziek hoorde, moest hij denken aan de verbroken relatie en spraken beide over liefdesverhoudingen die eindigen en de herinneringen die dat met zich mee brengt.

geen schuld

In dagblad Trouw zegt Maasakkers over het nummer: “Ik schreef de tekst in Bretagne tijdens een wandelvakantie. Het was de dag voordat mijn vriend zou komen om over onze relatie te praten. Je weet wat er gaat gebeuren, maar het is nog niet zover. En je hebt al heimwee naar de mooie dingen die je samen hebt beleefd.

Die gedachte achter ‘Zomaar onverwacht’ geeft het lied een zekere spanning: je weet dat het onvermijdelijk is en toch anticipeer je al op het einde. Niemand krijgt ook de schuld, het is zo gelopen. Ik heb het niet mooier gemaakt, maar ook niet slechter.” Zijn ex-vriend kwam afgelopen week over uit Frankrijk om de uitreiking bij te wonen. Maasakkers schreef de tekst in het Brabants, zijn moerstaal.

Officieel is ‘Zomaar onverwacht’ de eerste hitsingle van Gerard van Maasakkers (Nuenen, 26 maart 1949). Vier jaar geleden had hij echter – compositorisch – al een #1-hit te pakken. De tekst van zijn nummer ‘As ge ooit’ uit 2005 gemaakt op het nummer ‘Deeper shades’ van JW Roy, werd destijds veranderd in ‘Als je ooit eens terug kan’ van artiesten verzameld onder de naam Ticket for Tibet, dat de eerste plaats bereikte.

jubileum

Het was de twintigste keer dat de Annie M.G. Schmidtprijs werd uitgereikt. Naar aanleiding hiervan heeft kleinkunstkenner Daan Bartels gesprekken gevoerd met bijna alle winnaars en dat gebundeld in het boekje ‘20 jaar Annie M.G. Schmidtprijs 1991 – 2011. 20 verhalen over 20 bekroonde liedjes’. Eerdere winnaars zijn onder andere Wende Snijders, Brigitte Kaandorp en Spinvis. Erik de Jong, echte naam van Spinvis, kreeg de prijs in 2003 voor zijn liedje ‘Voor ik vergeet’ dat werd uitgevoerd door cabaretière Lenette van Dongen.

B.o.b. voelde zich nog niet ‘So good’

B.o.b.: So good (73)

Na vier hits, waarvan ‘Price tag’ met Jessie J het verst kwam (#3 in 2011), doet B.o.b. het op ‘So good’ voor het eerst alleen. Nou ja, niet helemaal alleen, want producer en medecomponist zingt mee op de achtergrond, maar krijgt daar geen credit voor. ‘So good’ is afkomstig van ‘Strange clouds’, het tweede album van B.o.b. dat eind deze week verschijnt. Overigens doet B.o.b. het niet alleen op het album, maar krijgt hulp van onder anderen Lil’ Wayne, Taylor Swift, T.I., Chris Brown, Nicki Minaj en Ryan Tedder.

Henk Dissel lift mee op Braziliaanse hitgolf

Henk Dissel: Lange nacht (79)

Die Henk Dissel, die is slim bezig! Hij heeft de boot gemist met een Nederlandse versie van ‘Ai se eu te pego!’ van Michel Teló, met 60.000 exemplaren de hit van 2012. Maar komt nu met ‘Lange nacht’, de Nederlandstalige versie van het nummer ‘Amanhã sei lá’, een ouder nummer van Teló van zijn album ‘Balada Sertaneja’ uit 2009.

Henk over de keuze van dat nummer: “Toen ik de versie van Michel Teló hoorde wist ik direct dat ik daar een single van wilde maken. Na wat aanpassingen vind ik dat de single een heerlijke mix is tussen de sound van Teló en mezelf. De reactie die ik heb gekregen van diverse mensen is enorm goed, ‘Lange nacht’ is een vrolijke plaat geworden die prima past bij de lente die is aangebroken.” De Nederlandse tekst is van Willem Gunneman, die ook teksten schrijft voor onder andere Karin Bloemen en Bergit Lewis en ook zelf artiest is.

Luciana maakt ‘We own the night’ extra bijzonder

Tiësto & Wolfgang Gartner feat. Luciana: We own the night (80)

‘Yeah yeah’ van Bodyrox werd in 2006 pas een flinke hit toen de versie met zangeres Luciana Caporaso (Londen, 23 juni 1973) uitkwam. In eerste instantie kwam het nummer niet verder dan een 50e plaats, maar door de bijdrage van Luciana, sprintte het naar de 13e plaats. ‘What planet you on?’, de opvolger kwam in 2008 niet verder dan de 55e plaats. Wellicht dat er dit keer meer inzit voor Luciana met ‘We own the night’, dat ze in november opnam met Tiësto en Wolfgang Gartner. Daarnaast heeft ze nummers opgenomen met Bodyrox voor de film ‘Streetdance 2’ en samengewerkt met onder andere Kylie Minogue, Swedish house mafia, Taio Cruz en the Black eyed peas.

Wolfgang Gartner, geboren als Joey Youngman, is een Amerikaanse houseproducer. Zijn artiestennaam stamt uit 2008, toen hij een succesvolle dj was. Hij heeft zich vernoemd naar de gelijknamige coach van de voetbalclub Mustangs aan de universiteit van California Polytechnic, kortweg Cal Poly. De coach werd in 2005, na een carrière van 26 jaar, door de leiding van de universiteit aan de kant gezet. Vorig jaar bracht de dj/producer Gartner zijn eerste album, ‘Weekend in America’, uit.

Tiësto heeft nooit onder stoelen of banken gestoken, dat hij een groot fan is van Wolfgang Gartner. Tiësto: “Er zijn maar weinig producers met zo’n talent als hem. Samenwerken met hem is altijd al een grote wens van mij geweest. Ik ben dan ook blij dat het er eindelijk van gekomen is.”
En ook Gartner is zeer verrukt over de samenwerking, dat een idee was van Tiësto. Gartner: “Aanvankelijk was het een instrumentaal nummer, waar we al heel blij mee waren, maar het werd helemaal bijzonder toen Luciana mee ging doen.” ‘We own the night’ staat op Tiësto’s album ‘Club life – volume two Miami’, dat eind deze maand verschijnt.

Xander de Buisonjé verandert van platenmaatschappij en taal

Xander de Buisonjé: Life (83)

Na acht Nederlandstalige hits, waarvan ‘Dit is jouw dag’ het verst kwam (#14 in 2011), maakt Xander de Buisonjé de overstap naar het Engels. Niet dat hij dat van plan was, maar het kwam op zijn weg. Vorig jaar maakte hij de overstap van platenmaatschappij SONY naar CNR.

Vervolgens werd hij voorgesteld aan de Amerikaanse componist Charles Randolph ‘Randy’ Goodrum, die nummers heeft geschreven voor onder anderen Chaka Khan, Chicago, Agnetha Faltskog en George Benson. Bij ons werden drie (mede)composities van Goodrum een hit: ‘You needed me’ (3x een hit, origineel door Anne Murray, #22 in 1978), ‘I’ll be over you’ (Toto, #38 in 1986) en ‘Melanie’ (Toto, #64 in 1999). Met Goodrum, inmiddels 64 jaar, schreef Xander vier liedjes, waaronder ‘Life’, zijn eerste Engelstalige hit.

Engels denken

Voor Xander is de overstap naar Engels een logische stap. Ten tijde van Volumia! schreef hij de nummers vaak in het Engels, omdat dat hem makkelijker afging dan in het Nederlands. Zo was de tekst van ‘Afscheid’ (#4 in 1998) aanvankelijk Engelstalig, en werd later besloten om er een Nederlandstalige versie van te maken.

risico’s durven nemen

Xander de Buisonjé: “Ik voelde me nooit helemaal 100% vertrouwd met Engelse teksten, totdat ik werd voorgesteld aan Randy Goodrum. Hij heeft fantastische teksten geschreven. Dat ik met zo iemand samen mag werken was toch wel het laatste zetje om definitief te besluiten in het Engels te gaan zingen. Als je zo’n man achter je hebt staan, dat doet wel wat.” Overigens heeft Xander geen ambities omdat hij het buitenland wil veroveren. Xander: “Ik zie mezelf als een creatief mens en als creatief mens moet je jezelf blijven verrassen. Je moet risico's durven nemen.”
‘Life’ is de voorloper van een heel Engelstalig album dat in september moet verschijnen en in Stockholm, Zweden is opgenomen. Het betekent niet dat hij nooit meer in het Nederlands zingt. In tegendeel, hij vindt het altijd heerlijk om zijn grote succesnummers te zingen en blijft dat ook lekker doen.

Nederlander helpt David Guetta aan 25e notering

David Guetta feat. Chris Brown & Lil’ Wayne: I can only imagine (98)

Alle drie de artiesten op ‘I only imagine’ hebben al een aardige staat van dienst opgebouwd, waar het hits betreft. Lil’ Wayne (rechts) steekt met zijn elfde noteringen een beetje schril af ten opzichte van de 25e hit die David Guetta (links) nu scoort. Chris Brown zit daar tussenin, ‘I can only imagine’ is zijn dertiende notering. Alle drie zijn niet alleen te horen op het nummer, maar hebben ook bijgedragen aan het schrijven daarvan. Daarnaast zit er aan ‘I can only imagine’ ook nog een Nederlands tintje, want onze eigen Giorgio Tuinfort schreef er aan mee. Naast schrijven, produceert Tuinfort ook, en ‘I can only imagine’ is inmiddels de tiende notering die hij scoort met David Guetta.