zondag 20 januari 2013

Jaap de Witte: 22x een ‘Bijzondere’ gitarist

3js: Bijzonder (30)

‘Bijzonder’, de 22e notering voor 3js, is geschreven in 2012, in het jaar dat het trio tien jaar bestond. Van de voorgaande 21 hits, bereikten er 12 de top 10, en twee de eerste plaats. Waarom noemen we deze hitfeiten? Omdat ‘Bijzonder’ de laatste hitsingle is waarop gitarist Jaap de Witte speelt.

van Jaap naar Jan

Jaap de Witte heeft al geruime tijd last van een neurologische aandoening aan zijn hand waardoor hij nog maar nauwelijks kan spelen. Jaap: “Ik wist niet toen ik het nummer [‘Bijzonder’] inspeelde dat dit mijn laatste single zou zijn, dus de titel heeft een dubbele lading. Maar mijn zoon Jan de Witte gaat mij nu opvolgen en ook dat is natuurlijk bijzonder. Nou maar hopen dat de single hoge ogen gaat scoren, dat zou een hele mooie afsluiter zijn.“

3js blijven 3js

En daarmee blijft 3js gewoon bestaan, want naast Jan de Witte, maken ook Jan Dulles en Jaap Kwakman daar deel van uit, 3x een J dus. Jaap de Witte blijft wel als songwriter verbonden aan 3js. De huidige theatertournee ‘ Bronnen’ maakt hij nog af, niet als gitarist, maar als speler op de tamboerijn.

‘Bijzonder’ is de voorloper van het dubbelalbum ‘Het beste van 3js Totzoverder’. Op de eerste cd staan 20 liedjes door de fans geselecteerd. Meest favoriete nummer is  ‘Watermensen’. De tweede cd herbergt bijzondere nummers, waaronder de single ‘Bijzonder’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten