zondag 3 februari 2013

Gerard Joling kan het ook alleen af

Gerard Joling: De nacht voorbij (1)           *** eerste week op #1 ***

In 2012 scoorde Gerard Joling nog een #1-hit met ‘Echte vrienden’, in duet met Jan Smit, dat in juni vier weken bovenaan stond. ‘De nacht voorbij’ is zonder Jan Smit en dan blijkt dat Gerard het ook alleen af kan, want het nummer stijgt deze week naar de eerste plaats van de Single Top 100. Nou ja, met een beetje hulp van Jan, want die schreef het nummer, waarmee hij zijn eerste #1-hit scoort voor een andere artiest. En dus twitterde Gerard vrijdagmiddag: ‘YESSSSSSSSSSSSSSSSSS de single #DeNachtVoorbij staat op nummer 1 in de GFK Top100! @jansmit @SBS6 #RT’. Het is Gerard zijn eerste eigen #1 sinds ‘Ik leef mijn dromen’ uit 2010.

dubbele #1

De afgelopen weken heeft Gerard Joling diverse instores gegeven, waar zijn fysieke plaatje voorzien kon worden van een handtekening. Soms komen daar 40 – 60 mensen op af, maar het zijn er ook wel eens 300. De instores waren echter niet genoeg om #1 te komen. Dat dankt Gerard aan de download van ‘De nacht voorbij’, want het nummer is ook het meest gedownload en staat ook bovenaan de Download Top 50.

schaatsen

‘De nacht voorbij’ is de tune van ‘Sterren dansen op het ijs’, dat Gerard iedere zaterdagavond presenteert met Tess Milne. Niet vreemd dus dat er een downloadactie loopt rond het nummer, waarbij je kans maakt om een avondje met Gerard te gaan schaatsen. Achteraf mag je de schaatsen houden. En dus staat de prijs (een paar honderd EURO) weer niet in  verhouding tot de download (€ 0,99).

twee handen vol #1-hits

Met ‘De nacht voorbij’ scoort Gerard zijn tiende #1-hit. Twee daarvan waren virtuele duetten, met André Hazes, respectievelijk Rita Hovink, Daarnaast deed hij een duet met Jan Smit. De andere zeven scoorde Gerard solo. Hier komen ze alle tien:
1985: Ticket to the tropics (2x)
1989: No more boleros (6x)
2007: Maak me gek (2x)
2007: Blijf bij mij (met André Hazes) (12x)
2008: Ik hou d'r zo van (1x)
2008: Laat me alleen (met Rita Hovink) (1x)
2009: Engel van mijn hart (1x)
2010: Ik leef mijn droom (3x)
2012: Echte vrienden (met Jan Smit) (4x)
2013: De nacht voorbij (1x)

mijlpaal

Voor Gerard is tien #1-hits een mijlpaal. Hij staat nu op gelijke voet met ABBA, Nick Schilder en Simon Keizer. Als duo scoorden Nick & Simon negen hits, daarnaast scoorde elk er eentje met een ander. Om de beste Nederlander te worden met het meeste aantal #1-hits, heeft Gerard nog een lange weg te gaan. Bovenaan staan Marco Borsato en Jan Smit, elk met zeventien #1-hits. Het meeste aantal #1-hits in de muziekgeschiedenis zijn gescoord door the Beatles: 22 stuks.

Bingo players behoudt eerste plaats in Britse hitparade

Geen opmerkingen:

Een reactie posten