zondag 16 juni 2013

‘Dat ik je mis’ ontstond onder het fietsen

Maaike Ouboter: Dat ik je mis (1)  *** derde week op #1 ***

In Vlaanderen hield ‘Dat ik je mis’ van Maaike Ouboter  het maar één week vol bovenaan de Ultra Top 50; de nieuwe #1 daar is ‘Blurred lines’ van Robin Thicke feat. T.I. & Pharrell, dat bij ons terugstijgt naar #2. Maar in de Nederlandse Single Top 100 staat haar single stevig verankerd op de eerste plaats, nu voor de derde week. Gezien de stand op zondag, zit een vierde week er ook nog wel in. ‘Gelukszoekers’, de nieuwe single van Nick & Simon komt pas aanstaande vrijdag uit …

op de fiets

‘Dat ik je mis’ gaat over het missen van een dierbare. Voor Maaike Ouboter is dat haar moeder, die overleed toen ze nog een tiener was. Maaike over de totstandkoming van de tekst: “In mijn hoofd gebeurt er altijd heel veel, en ik vind dat altijd moeilijk onder woorden te brengen als ik praat. Ik was hier al heel lang mee bezig in mijn hoofd, het hele proces van missen. Toen zat ik op de fiets en toen kwamen ineens al die verschillende woorden wat het was, op de cadans van het fietsen. En toen dacht ik, dat moet ik opschrijven. Ik heb het expres heel klein gehouden, omdat het naar mijn mening ook niet meer nodig heeft.”
De audities voor De Beste Singer-Songwriter van Nederland (DBSSW) zijn voorbij. Vanaf maandag starten de opdrachten voor de 33 finalisten. Maaike hoopt daardoor geïnspireerd te raken en nieuwe dingen te schrijven. Thuis luistert ze naar verschillende soorten muziek, van Ella Fitzgerald en Louis Armstrong, Bob Dylan tot Spinvis en Maarten van Rosendaal en sinds kort ook de Britse zangeres Laura Mvula, waardoor ze erg geraakt wordt.

DBSSW-hits

‘Close to you’ van Michael Prins, die in dezelfde aflevering als Maaike van DBSSW ook veel indruk maakte, zakt in de derde week van 14 naar #26. ‘Draw me’ van Ronald Hendriksen en ‘Green eyed man’ van Lucas Hamming, beide uit de vierde auditie, staan in de wachtkamer van de Single Top 100, de Bubbling Under op #139 respectievelijk #145. ‘Little boy’ van Judy Blank, uit de derde auditie, staat daarin op #173.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten