zondag 21 juli 2013

Jeffrey Spalburg is Hengelo nog niet vergeten

Jeffrey Spalburg: Hengelo-o-o (16)            *** hoogste eersteweeks ***

Vanaf september speelt cabaretier, acteur, comediant en schrijver Jeffrey Spalburg weer zijn theatershow ‘Thuus’. Dan zullen nog meer mensen het nummer ‘Hengelo-o-o’ meebrullen, want het nummer komt uit ‘Thuus’, zijn derde theaterprogramma.

ode

Jeffrey Spalburg heeft een Surinaamse achtergrond,  maar is geboren en getogen in Hengelo in de provincie Overijssel, Er werden altijd grappen gemaakt dat hij de Tukker van de familie was. Uiteindelijk is hij verhuisd naar Amsterdam. Jeffrey: “Mensen willen je toch in een hokje stoppen. Mijn cabaretshows hebben daarom ook Twentse titels. Mijn laatste voorstelling heet ‘Thuus’ en daarin vertel ik hoe mijn vader vanuit Suriname in Hengelo terechtkwam en waarom ik nou juist dáár geboren moest worden. Het nummer past dan ook perfect in de show.”
Spalburg, begin 40, speelt ‘Thuus’ al sinds maart 2012. Hij kreeg leuke reacties op ‘Hengelo-o-o’ en besloot het in december uit te brengen. Het nummer flopte, want wat nog ontbrak voor het huidige succes, is de videoclip waarin ondermeer Jörgen Raymann figureert. Spalburg is al sinds 1998 de vaste tekstschrijver voor Raymann en speelt in diens tv-programma ‘Raymann is laat’, Paramaribo Papi, één van de twee pappies.

2e hit in het Twents

Spalburg is niet de eerste die een nummer in het Twents de hitparade inzingt. In 2005 bereikte Herman Finkers met ‘Van jonge leu en oale groond’, het titelnummer van de gelijknamige dramaserie, de 48e plaats.

1 opmerking:

  1. Ik wil nog even de volgende Twentstalige hits toevoegen:

    Gerard Hoebe - Maar wie holt van mekaar (nr. 2 in 1974)
    ENorm feat. Baudé - Good te pas (nr. 82 in 2007)
    ENorm - Op hoes op an veur Kesmis (nr. 31 in 2012)

    BeantwoordenVerwijderen