zondag 15 september 2013

Julia van der Toorn voelt zich het beste met haar gitaar

Julia van der Toorn: Oops … I did it again (1)    *** hoogste eerste weeks ***

Hoewel Julia van der Toorn ‘Oops … I did it again’ zingt, is het nummer nog maar haar eerste #1-hit. En dat allemaal dankzij een verpletterend optreden tijdens de tweede blind audition in The voice of Holland, uitgezonden op vrijdag 6 september 2013. Ze begeleidde zichzelf daarbij op een gitaar. Dat wil ze dan ook vooral blijven doen; “Ik en mijn gitaar. Daar voel ik me het beste bij.” De versie die ze deed van de tweede #1-hit van Britney Spears uit 2000, heeft ze niet zelf bedacht, maar van internet geplukt. Julia: “Hij is niet zo bekend, dus ik doe stiekum alsof ie van mij is.”

Team-Borsato

“Zo af en toe gebeurt er iets heel bijzonders, zoals toen jij met je gitaar en je stem de hele ruimte vulde. Ik heb zoveel ideeën over wat we met jou zouden kunnen doen. Want je kunt alles doen. Al is dit programma honderd jaar afgelopen, dan nog zal ik je steunen. Eens in Team Borsato, altijd in Team Borsato,” zei jurylid Marco Borsato. Tja, toen kon Julia weinig meer dan kiezen voor Marco als haar coach, die haar fluisterde ‘Jij maakt mijn seizoen!’.

Julia was de laatste van elf kandidaten die avond, die auditie deed. Haar optreden maakte zoveel indruk op de coaches, waarop Marco vroeg of ze nog wat kon spelen. Dat werd haar versie van ‘Empire state of mind (part II) Broken down’, beter bekend als ‘New York’ van Alicia Keys (#6 in 2010), dat daardoor op herhaling gaat op #79.

Na twee uitzendingen is Julia nu al de grote favoriet voor de titel ‘Voice of Holland 2013/2014’. Wie dat uiteindelijk wordt, weten we pas op 20 december. Met nog vier  auditieronden te gaan, kan er dus nog van alles gebeuren. Wel is Julia de eerste die in dit vierde seizoen een #1-hit scoort. Vorig jaar was dat Sandra van Nieuwland, met zelfs vijf #1-noteringen!

#1 in meerdere uitvoeringen

Een nummer dat in twee verschillende uitvoeringen op #1 komt is niet uniek, maar wel bijzonder. We zetten ze even op een rijtje:
-   Cliff Richard: ‘Living doll’, in 1959 en in 1986 met the Young ones
-   Kinks: ‘Lola’, de studioversie in 1970, de live versie in 1980
-   Smokie: ‘Living nextdoor to Alice’, in 1977 en in 1995 door Gompie: ‘Alice, who the x is Alice?’
-   Gordon: ‘Kon ik maar even bij je zijn’, in 1991 en in 2009 door Thomas Berge
-   2 unlimited: ‘No limit’, in 1993 en in 1995 de Nederlandse versie door Irene Moors en de Smurfen
-   André Hazes: ‘Zij gelooft in mij’, in 2004 en in 2011 door Do: ‘Hij gelooft in mij’
-   Britney Spears: ‘Oops! … I did it again’, in 2000 en in 2013 door Julia van der Toorn als ‘Oops … I did it again’

Let wel, in bovenstaand overzicht zijn geen remixen, samples of medleys meegenomen. Ook zijn buiten beschouwing gebleven, de #1-hits uit de jaren ’50 en ‘60 die volgens de overlevering gelijktijdig genoteerd stonden. Zoals ‘Milord’ van Edith Piaff gelijktijdig met  Corry Brokken.

En voor de duidelijkheid: we hebben het alleen over een #1 in verschillende uitvoeringen. Dis geen heruitgaven, zoals ‘Paint it black’ van the Rolling stones of ‘Bohemian rhapsody’ van Queen.

geadopteerd

Julia van der Toorn (18, maar 17 tijdens de opnames in juni/juli), is geadopteerd door Nederlandse ouders. Julia: “Mijn biologische ouders komen uit Amerika, met afro-Amerikaans en Indisch bloed. Ze lagen in scheiding en mijn moeder kon me door omstandigheden niet zelf opvoeden. Mijn biologische moeder heb ik voor het eerst ontmoet toen ik elf jaar was.”
Julia woont in Bussum. Als scholier aan het Sint Vituscollege in Bussum, waar ze dit jaar afstudeerde, was ze al muzikaal actief tijdens open podia. In Utrecht volgt ze nu de muziekopleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten. Een vriendin gaf haar op voor de show, want uit eigen beweging had ze dat misschien nooit gedaan, omdat ze niet zo commercieel is ingesteld. Uiteindelijk deed ze mee om haar grote passie te delen met anderen.

gratis optreden

Aangezien de live shows pas op 15 november beginnen, heeft ze nog tijd om een keertje op te treden in Café de Peuk in Bussum. Het optreden op 28 september zal dan waarschijnlijk één van haar laatste worden voor een klein publiek, dus mis het niet. ‘De toegang is gratis, het bier is koud en het talent is GROOT! Wees erbij, vanaf 20.30!’

langer wachten

Opnieuw is Avicii van de eerste plaats verdrongen (drie weken geleden door Maaike Ouboter met ‘Dat ik je mis’) en blijft de teller van ‘Wake me up!’ op tien weken bovenaan staan. Het ziet er niet naar uit dat hij binnenkort die elfde week pakt, want er aast al weer een nieuw talent uit The voice of Holland op die plek. Coosje Smid met haar versie van ‘Fields of gold’ van Sting. Aanstaande vrijdag weten we of het haar ook is  gelukt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten