vrijdag 25 oktober 2013

Hitflits: album Kinderen voor kinderen terug op #1; zeventiende #1 voor Marco Borsato

Vandaag en morgen wordt in Vredenburg in Utrecht de jaarlijkse tv-show opgenomen van Kinderen voor kinderen. Dat de kinderen daar veel plezier aan zullen beleven, staat al van te voren vast. Maar ze zullen nog meer uitgelaten zijn dan anders, nu ze weten dat ‘Klaar voor de start (deel 34)’ terugstijgt naar de eerste plaats van de Album Top 100. Het album stond al twee weken bovenaan, maar zakte vorige week naar de vierde plaats. Nu blijft het zelfs Jan Smit én Pearl jam voor! De single ‘Klaar voor de start’ zakt van 22 naar #32, maar gaat vast weer stijgen. De tv-special wordt op 9 november uitgezonden.

1  (4)   Kinderen voor kinderen: Klaar voor de start (deel 34)
2  (3)   Pearl jam: Lightning bolt
3 E.W. Jan Smit: Unplugged – De Rockfield Sessies

‘De mooiste jaren … die komen nog’ van Frans Bauer zakt van de eerste naar de vijfde plaats.

Het restant eerste weeks noteringen:
#4 Katy Perry: Prism, aanstaande zondag zal Perry met 'Prism' haar tweede #1-album in de Britse albumlijst scoren en blijft ze James Blunt ruim voor
#6 James Blunt: Moon landing
#25 the New shining: Wake up your dreams
#30 Philippe Jaroussky / Venice Baroque Orchestra / Andrea Marcon: Farinelli: Porpora arias
#53 Steve Hackett: Genesis revisited: live at Hammersmith Odeon
#55 Ramses Shaffy: Ramses 80
#59 Collegium Vocale Gent / Philippe Herreweghe: Stabat Mater – Antonin Dvořák
#64 Motorhead: Aftershock
#65 Gare du Nord: Collected
#73 Jo Hatman: Dirt on my tongue
#88 Dudettes: Subconscious

SINGLES

Het zal voor niemand een verrassing zijn dat Marco Borsato op #1 binnenkomt met ‘Muziek’.  Wat wel een verrassing is, is het overwicht op de #2, ‘Tsunami’ van DVBBS & Borgeous, want dat is slechts 14%. Het is dan ook meer een pyrrusoverwinning op de #2, want langer dan één week zal het nummer niet stand houden en dat mag je toch wel verwachten van een artiest als Borsato die na twee jaar eindelijk weer met nieuw werk komt. Voor de statistiek maakt het niet uit, want het is zijn zeventiende #1-hit, en als we ‘One thousand voices’ van The Voice of Holland in 2011 meetellen, zijn achttiende.

TOP 3

1 E.W. Marco Borsato feat. Bag2bandk & Ali B: Muziek (eerste week)
2 ( 3)   DVBBS & Borgeous: Tsunami
3  (1)   Pharrell Williams: Happy

‘Wake me up!’, de zomerhit van 2013, is niet alleen de verdienste van Avicii, maar minstens ook van de zanger, Aloe Blacc. Alleen om onduidelijke reden krijgt hij daar geen credit voor. Het is dan ook meer dan terecht dat zijn akoestische versie die hij vorige week vrijdag in De Wereld Draait Door zong, een hit wordt. Het nummer komt binnen op #24, eindelijk gerechtigheid dus! Overigens is de versie van Beth, vorige week binnen op #54, alweer uit de lijst verdwenen. Blacc staat deze week met twee nummers genoteerd, want op #72 gaat ‘I need a dollar’ uit 2010 op herhaling op #72. Destijds kwam het nummer tot de 53e plaats.

De overige eerste weeks noteringen van deze week zijn:
#14 Justin Bieber: Hold tight
#27 Lady Gaga feat. R. Kelly: Do what u want
#31 Tyga & Justin Bieber: Wait for a minute
#57 Fedde le Grand & Di-rect: Where we belong
#70 Half moon run: Full circle
#74 Rafiki: Samurai
#77 Deorro: Yee
#82 Arjon Oostrom feat. Jeroen van Zelst: Ze is veel ouder
#83 Byentl: Inside your heart
#89 Berget Lewis: Aviator
#90 Frank van Etten: Grijp je kans en voel je vrij
#95 Digitzz: The jam
#98 OneRepublic: Counting stars

alle kleuren

Na een hectische week rond Zwarte Piet, gaat  Sinterklaas, wie kent hem niet?’ van Henk & Henk opnieuw op herhaling. Twee weken geleden even op #100, deze week op #12. Daarnaast  lieten de makers zich niet onbetuigd en maakten als geste een nieuwe versie waarin Zwarte Piet alle kleuren krijgt, behalve zwart. Deze ‘Regenboogversie’ is de laatste twee dagen ook gedownload, maar te weinig voor een notering. Daarvan vragen we wel af wie het nummer hebben gedownload? De voorstanders van Zwarte Piet of zijn tegenstanders …

Tot zover deze Hitflits. Na het weekend zijn wij er weer met een nieuwe Megaman met daarin meer over de hit van Henk en Henk. Dan kunnen we ook melden waar we ons mee bezig hielden, waardoor er twee weken geen Megaman verscheen. Vanaf zaterdagmiddag kun je op nieuwspagina van 3FM terecht voor de albumsnippers.

zondag 20 oktober 2013

Megaman bij week 42 – 19 oktober 2013

Welkom bij de Megaman, waarin ‘Happy’ (nog) alleen in Nederland een hit is, Gordon beschuldigd wordt van oplichterij, coverversies big business zijn, 30 Nederlandse dj’s behoren tot de 100 beste van de wereld en James Blunt nu ook geliefd is bij (sommige) Blunt-haters. Daarnaast aandacht voor de oude garde en nog meer over eerste weeks en/of bijzondere noteringen in de Single Top 100 van deze week.

Voor de liefhebbers van albums is er naast de snippers in de Hitflits ook nog een uitgebreidere versie, die staat op de nieuwspagina van 3FM. Voor de lijsten kun je terecht op Dutch Charts en vrijdag zijn wij er weer met een nieuwe Hitflits. Volg ons op Twitter en je hoeft niets meer te missen.

‘Happy’ (nog) alleen in Nederland een hit (met dank aan 3FM)

Pharrell Williams: Happy (1)                      *** eerste week op #1 ***

Met een weekje vertraging (want vorige week hadden we hem al bovenaan verwacht), pakt Pharrell Williams alsnog de eerste plaats met ‘Happy’. Tot dit jaar zat een hogere notering dan een 7e plaats niet in, dat was voor ‘Drop like it’s hot’ van Snoop dogg (in 2004). Twee keer bereikten nummers waarvan Williams de componist en/of producer is, al wel de 3e plaats: ‘Hot in herre’ van Nelly (in 2002) en ‘Give it 2 me’ van Madonna (in 2008).

2013 slaat echter alles. In april (1x) en mei (2x) scoorde Williams zijn eerste #1-hit met ‘Blurred lines’ van Robin Thicke feat. T.I.. Daarnaast stond ‘Get lucky’ van Daft punk in dezelfde maanden vier weken op de 2e plaats. En nu met ‘Happy’ scoort hij eindelijk zijn eerste eigen #1-hit.

film

Pharrell Williams schreef ‘Happy’ voor de film ‘Despicable me 2’. In 2010 had hij ook al het nummer voor het eerste deel geleverd: ‘Despicable me’. In juni van dit jaar bracht onze eigen Mainstreet een Engels/Nederlandse versie uit van het nummer, bestemd voor de Nederlandse versie van ‘Despicable me 2’ en bereikte de 15e plaats.

3FM

Eigenlijk was het helemaal niet de bedoeling om ‘Happy’ op single uit te brengen. Dat het wel gebeurd is, danken we aan Basyl de Groot, music director van 3FM. Toen de soundtrack van ‘Despicable me 2’ verscheen, viel hem ‘Happy’ al op en zette hij het in de playlist op Spotify, die veel wordt beluisterd tijdens de vakantie. Elke woensdag kiezen de dj’s van het station een nieuwe Megahit. In de zomer komt er echter weinig uit, waarop Basyl het nummer van Pharrell voorstelde. Dat sprak de anderen wel aan en kozen het tot Megahit.

grillig verloop

Op 10 augustus kwam ‘Happy’ binnen op #31, steeg daarop naar #17, #13, maar viel toen terug naar #15. Vervolgens steeg het naar #8, maar viel terug naar #12. Na twee weken op #11, steeg het ineens door naar #8, #2 en deze week naar de eerste plaats. De stijging de laatste weken is mede te danken aan het gebruik van ‘Happy’ in een reclamespot van luchtvaartmaatschappij Transavia. Al met al is ‘Happy’ (nog) alleen een hit in ons land.

De voorlaatste #1-hit uit een film was op 26 december 2012, ‘Sla je armen om me heen’ van Jan Smit ft. Roos van Erkel uit de film ‘Het bombardement’.

Gordon beschuldigd van oplichterij

Gordon: Kom eens dichterbij (2)

Drie weken stond ‘Kom eens dichterbij’ bovenaan de Single Top 100 en drie weken lang lag de notering onder vuur. De afgelopen week kwam er kritiek uit onverwachte hoek, van Erik de Zwart, van de ‘concurrent’, de Media Markt Top 40. Opmerkelijk, want zelden uiten hitlijstensamenstellers kritiek op elkaar, omdat ze weten dat ze zelf ook onder vuur kunnen komen te liggen. Wie kaatst kan de bal verwachten.

Erik de Zwart trekt zich daar niets van aan en zegt in ‘Weekend’: “Hij [Gordon] belazert de boel. Ik denk dat hij zijn eigen platen opkoopt. Zijn 'tranen van blijdschap' (twitterbericht van Gordon toen hij hoorde dat hij #1 stond) zijn eerder tranen van de pijn in zijn portemonnee, en in plaats van Nederland te bedanken denk ik dat hij vooral zichzelf dankbaar moet zijn, en zijn platenmaatschappij die hem erbij geholpen heeft om al die platen op te kopen”.

De Zwart is zo stellig omdat ‘Kom eens dichterbij’ (bijna) niets doet in de andere lijsten, zijn eigen lijst de Media Markt Top 40 en de Mega Top 50 van 3FM. Daarnaast staat het nummer op #27 in de iTuneslijst van Q-music. “Dat hij alleen op 1 staat in de Single Top 100 van GfK Dutch Charts is omdat die hitlijst gevoelig is voor manipulatie”, aldus de Zwart.

Gordon op zijn beurt twitterde daarop: “Bedankt Erik de Zwart om mij zo zwart te maken! Echt een trouwe vriend. Walgelijk, allemaal afgunst en jaloezie”. Waar Gordon dat laatste vandaan heeft is ons een raadsel, want het slaat helemaal nergens op. We raden Gordon aan om eerst maar eens intern de zaak op te nemen met zijn platenmaatschappij en andere partijen die voordeel hebben bij bepaalde noteringen. Zij zijn de oorzaak voor de Zwart zijn uitlatingen. Of zou Gordon er toch van geweten hebben, dat hij daarom zo vel uithaalt? Ze zeggen wel eens, wie schreeuwt heeft ongelijk.

Want over het algemeen (en dat zou de Zwart ook moeten weten), zijn het niet de artiesten zelf die singles (laten) opkopen of op een andere manier een hitparadenotering beïnvloeden. Het ‘vuile werk’ wordt gedaan door de mensen achter de artiest. Dus in dit geval platenmaatschappij Berk Music, die in het verleden al vaker in verband is gebracht met verdachte noteringen.

Erik wordt bedankt

Niet alleen Gordon reageert op de uitlatingen van de Zwart. Ook Adrie van den Berk, algemeen directeur van platenlabel Berk Music: “Iedereen mag roepen wat ie wil. Maar hangt het succes van een plaat echt af van airplay?” Van den Berk noemt airplay, omdat deze vaak bepalend is voor een notering in de andere lijsten dan de Single Top 100. “Gordons nummer wordt overal gedraaid en hij is in zo veel tv-programma’s geweest met ‘Kom eens dichterbij’. In drie weken tijd is de videoclip online al 122.000 keer bekeken. Dat is gewoon veel”. Tenslotte bedankt hij de Zwart voor de gratis publiciteit en zegt 100% tevreden te zijn met deze single.
Opvallend is echter wel dat het nummer bij iTunes niet goed scoort en elders wel, terwijl bij de videoclip de link staat naar iTunes en niet naar andere downloadplatforms. Dus die hoge verkopen komen niet van al die kijkers. Ook op Gordon zijn site is geen link te vinden naar andere aanbieders dan iTunes. Dus waar komen die verkopen dan wel vandaan mijnheer van den Berk?

verwijderen uit de lijst

Naar aanleiding van de zoveelste rel rond een #1-hit in de Single Top 100 (waar wij als volger van deze lijst echt niet blij mee zijn) , hebben wij GfK Dutch Charts geadviseerd om nog meer controles in te bouwen en in geval van (verdenkingen van) fraude (en zij kunnen dat constateren), een notering geheel uit de lijst te verwijderen. Of die verkopen die wel betrouwbaar zijn, alleen te tellen, waardoor het nummer op een veel lagere plaats komt. In 2002 werd de single ‘At your service’ van Gerard Joling & Jan Rietman een week uit de Single Top 100 geweerd, omdat de verkopen in die week niet volgens de regels zijn aangeschaft. Het kan dus. Er moet gewoon een voorbeeld worden gesteld.

Overigens wil het niet zeggen dat alle verkopen via iTunes moeten lopen. In tegenstelling tot de andere lijsten, neemt de Single Top 100 wel alle downloads mee, ook van andere platforms en dat is volledig terecht. Zo krijg je een betere afspiegeling van de verkopen. Wij  twijfelen er dan ook niet aan dat ‘Kom eens dichterbij’ genoeg gedowload is voor een #1-notering, alleen vast niet allemaal door de fans van Gordon. En dat zijn nou juist de aantallen die aan het zicht worden onttrokken.

nieuwe methodes

Aangezien streaming, in juli ingevoerd, de komende tijd een zwaarder stempel op de Single Top 100 zal gaan drukken en er bijna geen fysieke singles worden verkocht (die bij instores werden gesigneerd), zullen partijen blijven proberen om via andere wegen de hitparade te beïnvloeden  = hun belangen  verdedigen. Want een (hoge) notering betekent immers (meer) optredens. Methodes, waar de artiest in kwestie over het algemeen niet van op de hoogte is, maar wel over aangesproken wordt.

Spree Wilson was drie weken dakloos

Afrojack feat. Spree Wilson: The spark (19)

Met ‘The spark’ scoort Afrojack zijn dertiende notering. Hij krijgt daarbij hulp van de 28-jarige Amerikaanse zanger/rapper Spree Wilson uit Nashville, Tennessee. Zijn vader was een doowop zanger in Memphis, Wilson groeide op met het luisteren naar blues en jazz en de muziek van De La Soul. Na de middelbare school ging Wilson studeren in Atlanta, waar hij producer Dallas Austin ontmoette en met hem een aantal demo’s opnam. Vervolgens vertrok Wilson naar New York, met slechts één koffer want meer kon hij niet betalen. De eerste tijd was hij dakloos en sliep op het station.

Op een dag belde een vriendin hem en vertelde dat een demo van hem goed was gevallen bij een zekere Kamaal. Wilson wist toen nog niet dat achter Ibn John Fareed Kamaal de rapper Q-Tip schuilging, die er uiteindelijk voor zorgde dat hij een platencontract kreeg. Het album ‘Plastic dreams’ kwam er echter niet, want het label JIVE stopte er mee. In 2011 maakte Wilson ‘The never ending now’, een mixtape, die hem veel naamsbekendheid opleverde. Vorig jaar sloot Spree Wilson een platencontract met Universal (dat niet zo snel zal stoppen) en binnenkort verschijnt de EP ‘Life in technicolor’.

coverversies zijn big business

Beth: Wake me up (54)

Wake me up!’ van Avicii was dé zomerhit van 2013. Het nummer stond in totaal elf weken bovenaan de Single Top 100 en behoort tot de drie grootste hits van het jaar. Niet vreemd dat zo’n nummer wordt gecoverd. Alleen dan verwacht je niet direct een ballad, zoals van de Britse zangeres Beth.

Het is niet de eerste keer dat ze een nummer covert en op YouTube zet. Op 9 maart 2011 is ze daar, 17 lentes jong, mee begonnen; het eerste nummer was ‘Someone like you’ van Adele. Daarna volgden diverse andere nummers, die uitkwamen op EP’s , onder de titel ‘The covers collection’, waarvan inmiddels drie zijn verschenen. Het is volgens ons nog niet eerder voorgekomen dat een talent zich op die manier presenteert. Nog voordat ze een eigen nummer heeft opgenomen is Beth al big business.

dansprogramma

Op 26 juli zette Beth 'Wake me up' (zonder !) op haar YouTube-kanaal en na één dag stond de teller al op 33.000 viewers. Dat haar versie nu binnenkomt, dankt ze aan de dansers Danny Boom en Ellen Houck en choreograaf Laurent Flament.
Het dansduo gebruikte haar versie voor hun dans in de aflevering van zaterdag 12 oktober van So You Think You Can Dance en kregen de jury bijna op de tafel. Inmiddels gebruikt Beth het programma om haar versie verder te promoten. Overigens blijft het niet alleen bij covers bij Beth, inmiddels is ze bezig met origineel materiaal.

nog een cover

Mocht Beth het langer dan één week redden, dan is de kans groot dat er naast het origineel van Avicii (deze week op #7), twee coverversies van ‘Wake me up!’ in de Single Top 100 staan. Afgelopen vrijdag zong Aloe Blacc (die op de originele versie de vocalen verzorgd, maar daar geen credit voor krijgt) een akoestische versie van ‘Wake me up!’ in De Wereld Draait Door. Op dit moment wordt die versie flink gedownload en vrijdag weten we of het genoeg is voor een notering.

Hardwell is de beste dj van de wereld

Mark Knight & Funkagenda: The man with the red face (Hardwell remix) (60)

Het schiet nog niet erg op met ‘The man with the red face’ van Mark Knight & Funkagenda, want in de tweede week blijft het op #60 staan. Dat zou echter zo maar kunnen veranderen, want het nummer is geremixt door Robbert van de Corput alias Hardwell. Sinds afgelopen zaterdag mag de dj/producer zich (volgens de jaarlijkse peiling van DJ MAG.com) de beste dj van de wereld noemen. Hij prijkt dus bovenaan De DJ MAG Top 100, iets wat we al vermoedden, maar officieel werd hij het pas zaterdag tijdens het Amsterdam Music Festival in de Rai als onderdeel van het Amsterdam Dance Event.

Solo bereikte Hardwell de 51e plaats, met ‘Cobra’ in 2012. Maar zijn grootste hit is tot nu toe ‘Zero 76’ van Tiësto (#19 in 2011). Tiësto was toen al drie jaar achtereen tot beste dj uitgeroepen, in 2002, 2003 en 2004. Afgelopen zaterdag kreeg hij de Legend Award, een nieuwe award in het leven geroepen door de KLM, die de Nederlandse dj’s over de hele wereld vervoert en meehelpt het dance-virus te verspreiden, al 25 jaar. Samen met DJ MAG, dat 20 jaar bestaat, heeft KLM dancefans gevraagd om hun favoriete dj van de afgelopen twintig jaar te kiezen en dat werd Tiësto. Hardwell en Tiësto hebben, behalve #1 in de dj-lijst, nog een overeenkomst en dat is dat ze beide uit Breda komen.

De top 10 van DJ MAG Top 100 voor 2013 ziet er als volgt uit:

  1. (5)       Hardwell NL
  2. (1)       Armin van Buuren NL
  3. (3)       Avicii
  4. (2)       Tiësto NL
  5. (4)       David Guetta
  6. (32)     Dimitri Vegas & Like Mike
  7. (10)     Nicky Romero NL
  8. (7)       Steve Aoki
  9. (9)       Afrojack NL
  10. (3)       Dash Berlin NL
Daarnaast staan er 24 andere Nederlandse dj’s in de lijst, waarmee het totaal op 30 uitkomt!

#14 W&W
#23 Headhunterz
#27 Showtek
#29 Fedde le Grand
#30 Dyro, hoogste nieuwe!
#31 Laidback Luke
#34 Angerfist
#37 Frontliner
#39 Sander van Doorn
#40 Martin Garrix (nieuw)
#42 Ferry Corsten
#43 Chuckie
#52 Bing players
#56 Wildstylez
#58 R3hab
#60 Vicetone
#63 Gunz for hire
#66 Noisecontrollers
#71 Blasterjaxx
#72 D-Block & S-te-Fan
#74 Danic
#75 Adaro
#99 Umnet Occan
#100 Ran-D (= Randy Wieland), grootste zakker vanaf #12

mannending

Hoewel al meer vrouwen hun mannetje staan in een voornamelijk mannenwereld wat de dj-scène is, staan er slechts twee noteringen in de lijst door vrouwen. De hoogste, op #44, is Krewella, een Amerikaanse electropopband, gevormd door Jahan Yousaf en Yasmine Yousaf en de enige man Kris Tindl (Rain Man). De andere vrouwelijke notering in de DJ MAG Top 100 staat op #87, Tenashar uit Singpore. Ze is ook een beroemd model, en presenteert zich dan ook als zodanig. Wij vragen ons dan ook af of er op haar gestemd is vanwege haar ‘looks’ of vanwege haar skills als dj?

Gerry Holland schenkt opbrengst single weg

Gerry Holland en de Clochards: Geen cent te makken (77)

In 1983, hij was net 13 jaar, deed Gerrie Berghoef uit Amsterdam mee aan een talentenjacht. Dat smaakte naar meer en leidde al snel tot optredens en diverse singles. Het zou echter tot juni van dit jaar duren dat Gerrie als Gerry Holland, zijn eerste hit zou scoren, ‘Ik voel me prima’, dat tot #81 kwam. Die hit scoorde Gerrie dankzij Emile Hartkamp en Norus Padidar die het nummer voor hem schreven. Ook ‘Geen cent te makken’, binnen op #77, is van hun hand. De opbrengst van het nummer gaat volledig naar De jongens van de straat, zij die het hoofd niet meer boven water kunnen houden en het geld echt nodig hebben.

James Blunt nu ook geliefd bij (sommige) Blunt-haters

James Blunt: Bonfire heart (80)

Afgelopen week heb je al de nummers van het album ‘Moon landing’ van James Blunt, kunnen beluisteren, want Radio 2 had de primeur. Sinds vrijdag is het te koop en wij zijn dan ook benieuwd hoe hoog het volgende week zal binnenkomen.

Na ‘Some kind of trouble’ in 2010, dat alleen ‘Stay the night’ als hitsingle opleverde, is Blunt na drie jaar stilte terug met een single en een album. De meest verassende recensie die we lazen over de single ‘Bonfire heart’, was ‘ik wil dit nummer haten, maar dat kan ik niet omdat het zo goed is’.

Een compliment dus van iemand die James Blunt altijd niets heeft gevonden, maar nu moet toegeven dat Blunt in staat is om zelfs zijn grootste haters, te behagen. En dat komt vooral doordat het nummer meer uptempo is dan voorheen. Dat andere geluid is niet alleen Blunt zijn verdienste, maar ook van Ryan Tedder, medecomponist en producer. Opvallend, want ‘Stay the night’ (#13 in 2010) schreven ze ook samen. Het is ons niet bekend wat die ene  recensent daar destijds van vond.

Gerenommeerde artiesten laten het (even) afweten

Bruno Mars: Gorilla (92)
Eminem: Rap God (99)

Twee artiesten die toch wel tot de crème de la crème van de popmuziek mogen worden geregeld, laten het een beetje afweten. De eerste, Bruno Mars komt slechts op #92 binnen met ‘Gorilla’, de vierde single van zijn album ‘Unorthodox jukebox’. De videoclip ging op 15 oktober tijdens zijn concert in het Ziggo Dome via Facebook in première. Van ‘Unorthodox jukebox’ verschijnt op 9 november een deluxe versie met vijf extra bonustracks. Het album is goud en zou daarmee platina kunnen worden.

snelle rapper

De andere, Eminem, is net binnen op #99 met ‘Rap God’. ‘Berzerk’ kwam twee maanden geleden niet verder dan #52.  ‘Rap God’ zal die positie echter nooit halen. Opvallend dat beide nummers middelmatig scoren, want het zijn nieuwe nummers, afkomstig van het album ‘The Marshall Mathers LP 2’, dat op 5 november verschijnt. ‘Survival’, single #2, is zelfs helemaal aan ons voorbij gegaan. In het refrein van ‘Rap God’ rapt Eminem in slechts 15 seconden, 97 woorden, dat zijn er 6,5 per seconde!

Aan dit rijtje (Bruno Mars en Eminem), kunnen we nog een gerenommeerde zangeres toevoegen: Rihanna. Haar ‘What now’ lijkt vorige week al de hoogste stand te hebben behaald: #57, want deze week zakt het een plaatsje. De overeenkomst tussen ‘Gorilla’ en ‘What now’ is dat ze beide Alarmschijf zijn geweest. Vroeger was dat ook een gerespecteerde schijf.

De oude garde

Onder de oude garde vallen die acts die al eerder een hit scoorden in de Single Top 100. Dit keer krijgen ze een minder uitgebreide behandeling als de andere eerste weeks. Deze
week zijn de oudgedienden:

Justin Bieber: All that matters (11)

‘Heartbreaker’ van Justin Bieber kwam vorige week binnen op #5 en zakt deze week naar #75. ‘All that matters’ komt op #11 binnen en zou dus statistisch gezien volgende week nog lager moeten uitkomen. Nog even en een single van Bieber (er komen er tien achter elkaar), staat er maar één week in!

John de Bever: Ik vergeef je (74)

Voor het vierde achtereenvolgende jaar scoort John de Bever drie hits in één hitjaar. In 2011 waren het er, door het tegelijk uitbrengen van twee nummers, zelfs vijf! ‘Ik vergeef je’ (Wij jou ook John, niet meer doen dus hè?) is geschreven door Jeffrey Weber, inderdaad de zoon van Marianne Weber.

Pitbull feat. Ke$ha: Timber (89)

Ook de Britse Kesha Sebert (Ke$ha)is gezwicht voor de Amerikaanse rapper Pitbull. Het blijft niet alleen bij Ke$ha, want ook Nile Rogers, die dit jaar de disco nieuw leven inblies met onder andere ‘Get lucky’ van Daft Punk, gaat samenwerken met Pitbull. Rogers gaat ‘Le freak’, zijn hit met Chic, nieuw leven inblazen, samen met de act Hype Active, dat bestaat uit Pitbull, hiphop duo Playin’Skillz en zangeres Vonzell, bekend van het derde seizoen American Idol.

Wesly Bronkhorst: De eerste kus (90)

Wesly Bronkhorst, geboren in 1982 in Koog aan de Zaan, wordt aanstaande woensdag, 23 oktober, 31 jaar. ‘De eerste kus’, een compositie van Emile Hartkamp en Norus Padidar, is na ‘Als jij had gedacht’ (#95 in mei), zijn achtste notering en tweede dit jaar. Beide nummers staan op zijn album ‘Wesly Bronkhorst’ dat op #24 binnenkomt van de Album Top 100.