zondag 19 januari 2014

Gers Pardoel: zeg nu dat je dankbaar bent

#58 Gers Pardoel: Dankbaarheid

Op 5 mei is Gers Pardoel samen met Kensington en Douwe Bob Ambassadeur voor de vrede. De ambassadeurs zullen dan met een helikopter van de landmacht de 14 bevrijdingsfestival afgaan om op te treden. Daarnaast zullen ze de bezoekers vragen stil te staan bij vrijheid en onvrijheid in Nederland en andere delen van de wereld waar vrijheid niet vanzelfsprekend is.

‘Dankbaarheid’ is zijn eerste echte single sinds ‘Liever dan lief’ met Doe maar (#5 in 2012). Het nummer ‘#VFD’, dat eind 2013 uitkwam en voorloper is van het album ‘De toekomst is van ons’, is nauwelijks door de media opgepakt.

‘Dankbaarheid’ schreef Pardoel voor zijn vader, die hem en zijn broer moest opvoedden, toen zijn moeder aan kanker overleed. Gers: “Er waren best wel wat woordenwisselingen met mijn vader, maar later besefte ik pas hoe heftig de tijd was voor hem. Ik was nog maar 17 jaar en hij moest mij en mijn broer alleen opvoeden. Daarvoor ben ik hem ontzettend dankbaar. Toen hij een hartaanval kreeg werd dat gevoel versterkt. Ik dacht: ik moet nu een nummer voor hem schrijven voordat het te laat is. Toen mijn vader het nummer hoorde, was hij tot tranen toe geroerd.”
Met het nummer ‘Dankbaarheid’ roept Gers Pardoel Nederland op om zich uit te spreken wie zij dankbaar zijn. Gers: “Het is een valkuil om dat niet te zeggen, omdat we druk zijn of omdat we het eng vinden. Maar zeg het! Ik denk dat het belangrijk is om het te zeggen voordat het te laat is. Het leven kan zo voorbij zijn.”

benefiet

‘Dankbaarheid’ heeft Gers afgestaan aan de jaarlijkse actie ‘Sta op tegen kanker’ van het KWF. Aanstaande woensdag, 22 januari, zal hij het nummer brengen in de gelijknamige benefiet tv-show die tot doel heeft zoveel mogelijk donateurs te verwerven. Gers: “Ik geloof dat er een dag komt dat kanker te genezen is: we gaan de goede kant op: in 1949 was er 25% overlevingskans (na 5 jaar), nu is dat 61%! Ik vind het daarom fijn dat ik mijn steentje kan bijdragen met dit nummer.”

‘Sta op tegen kanker’ leverde al geld op dankzij de hits:
2010: Jeroen van der Boom: Niemand anders (#1)
2012: Don Diablo: The artist inside (#26)
De tv-show in 2013, die gepland stond voor 20 november, ging niet door, vanwege de Giro 555-actie voor de Filippijnen, die twee dagen daarvoor werd gehouden. Twee acties in zo’n korte tijd was vanzelfsprekend teveel van het goede.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten