zondag 2 februari 2014

Mag ik dan bij jou voor de zesde keer een hit

#2 Claudia de Breij: Mag ik dan bij jou    *** hit op herhaling ***

Toen Claudia de Breij in augustus 2009 nog volop aan haar vijfde theatervoorstelling ‘Hete vrede’ werkte, kon ze niet bevroeden dat het haar vijf jaar later een grote hit zou opleveren. ‘Mag ik dan bij jou’ knalt binnen op #2 en staat al voor de twintigste week genoteerd. Het is dan ook al de vijfde herhalingsoefening! Daarover straks uitgebreid meer.

prijs

De voorstelling ‘Hete vrede’ ging in januari 2010 in première en kreeg direct lovende kritieken. Later dat jaar ontving Claudia de Breij, de Poelifinario, de cabaretprijs voor het meest indrukwekkende cabaretprogramma van het seizoen. De jury noemde de show intelligent bedacht, fraai van vorm en hilarisch van toonzetting.

Ivo Niehe

Maar wat is de link tussen een theaterprogramma waarvan de laatste voorstelling in 2011 werd gespeeld en een #2-notering in 2014? Het antwoord: Ivo Niehe. Vorige week zondag, 26 januari 2014, was een belangrijk deel van zijn TV-Show gewijd aan Claudia de Breij. Sinds eind november 2013 trekt ze het land door met ‘Teerling’, haar zevende theaterprogramma. Tijdens de TV-Show werd daarover gepraat en teruggekeken op onder andere ‘Hete vrede’ en kwam het nummer ‘Mag ik dan bij jou’ uitgebreid aan bod.
Bijna 2,5 miljoen mensen zagen de TV-Show en een aantal daarvan waren zo onder de indruk van het nummer, dat ze het downloaden. Het gevolg: #2 in de Single Top 100. Een herhaling van de TV-Show in combinatie met voldoende streams had kunnen zorgen voor een #1-notering. Die blijft nu in handen van John Legend met ‘ All of me’.

6x een notering

‘Mag ik dan bij jou’ stamt dus al uit 2009. In 2010 verscheen het nummer op het album ‘Wat ik zeker weet’, dat in 2010, 2011 en 2012 een notering kreeg, niet verder kwam dan #68, maar deze week ook op herhaling gaat op #32.

Hier volgen alle zes runs van ‘Mag ik dan bij jou’ en de aanleiding voor de notering:

(1) In 2011 verscheen ‘Mag ik dan bij jou’ voor het eerst op single, maar kwam in vijf weken niet hoger dan #53. Aanleiding voor de notering was een optreden van Claudia in de ‘Ma-di-wo-do-vrijdagshow’ van Paul de Leeuw op 25 mei 2011. Twee dagen later kwam het nummer binnen op #58.

(2) De tweede run van ‘Mag ik dan bij jou’ begon op 7 januari 2012. Een week daarvoor, op 30 december 2011, zond de VARA haar voorstelling ‘Hete vrede’ uit, bekeken door 865.000 kijkers. Toch bleef het maar bij één week notering.

(3) Dat veranderde bijna twee maanden later met het uitkomen van de DVD van ‘Hete vrede’, waardoor ‘Mag ik dan bij jou’ op 25 februari 2012 binnenkwam op #92. Daar was het waarschijnlijk bij gebleven, als Claudia niet op 24 februari 2012 het nummer in De Wereld Draait Door (DWDD) had gezongen. Op die dag kwam het slechte nieuws rond Prins Willem Friso naar buiten (raakte in coma na een ski-ongeluk) en stond het tv-programma geheel in het teken van de berichtgeving.

In een aangepaste DWDD Recordings speelden Claudia de Breij, Chef'Special, Eefje de Visser en Yori Swart liedjes die troost en hoop bieden. Claudia zong ‘Mag ik dan bij jou’ en het zorgde er voor dat het nummer de week daarop naar #8 steeg en daarna nog zeven weken bleef genoteerd.


(4) Op 1 juni 2013 stond ‘Mag ik dan bij jou’ zomaar een weekje op #100. De aanleiding nu was het album ‘Alleen’ met liedjes uit het gelijknamige theaterprogramma, waarmee ze te zien was in het nieuwe De LaMar theater in Amsterdam. Daaronder de single ‘Nederland’, die ze opnam voor de rubriek ‘Voor de koning’ in het programma ‘Pauw & Witteman’ en ‘Mag ik dan bij jou’.

(5) Tijdens de eerste blind audition van The Voice Kids op 27 december 2013, zong kandidate Lucy het nummer van Claudia. Daarnaast is het nummer tijdens 3FM Serious Request veel aangevraagd. Beide zorgden er voor dat het nummer op 4 januari 2014 binnenkwam op #44. Via #78 zakte het twee weken geleden naar #100.

(6) De zesde run van ‘Mag ik dan bij jou’, deze week begonnen op #2, dankt Claudia de Breij aan de aandacht voor het nummer in de TV-Show, zoals reeds vermeld.

Eigenlijk dankt Claudia alle noteringen aan zichzelf, omdat ‘Mag ik dan bij jou’ een prachtig liedje is. De diverse tv-uitzendingen en uitvoeringen hebben het liedje alleen maar sterker gemaakt. Voorlopig zal het nummer dan nog wel even genoteerd blijven. En daarna sluiten wij een zesde herhalingsoefening zeker niet uit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten