zaterdag 16 augustus 2014

Pieter van der Zweep: van keeper tot zanger

#78 Pieter van der Zweep: Je neemt me mee

In 2011 maakten we voor het eerst kennis met Pieter van der Zweep. Ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van 100%NL, nam hij samen met zangeres Do het nummer ‘Vijf jaar’ op dat een weekje op #84 stond. Toen werkte Pieter al aan een eigen album, dat er nu echt aan zit te komen, begin 2015. ‘Je neemt me mee’ is daarvan de eerste single.

Delfzijl

Alle biografiën van Pieter van der Zweep melden dat hij uit Groningen komt. Dat is gedeeltelijk waar, want als provincie klopt het, als geboorteplaats echter niet. Pieter is geboren op 9 januari 1989 in Delfzijl, boven in Groningen (dus er gaat wél wat boven Groningen).

zingende keeper

In eerste instantie denkt Pieter meer aan een voetbalcarrière dan aan een zangcarrière, als hij zich op 6-jarige leeftijd aanmeld als keeper bij de plaatselijke voetbalclub. Het keepen valt echter zwaar tegen, omdat hij zijn hoofd meer bezig is met zingen dan met keepen. Als hij op 16-jarige leeftijd in de discotheek van zijn ouders staat te zingen, geeft zijn broer hem op voor een talentenjacht. Deze wint hij niet, maar na diverse complimenten gaat hij wel verder met zingen.

In 2008 neemt Pieter zangles bij José Zwerink, die hem de kneepjes van het vak leert. Diverse talentenjachten (onder andere ‘Demo Duel’ van Radio 538) en optredens volgen. Vorig jaar nam Pieter voor de film ‘Smoorverliefd’ het gelijknamige nummer op. Begin dit jaar verscheen daarvan een nieuwe versie met de Vlaamse zangeres Tyana.

Nederlandstalig dancenummer

‘Je neemt me mee’ nam Pieter eerst in zijn eentje op. Toen hij en zijn producer Rob Dorn merkten dat het nummer meer en meer de dance richting opging, hebben ze Jasper Kuijper, alias dj Jaz von D erbij gehaald. Hij zorgde er voor dat het nu ook echt een dancenummer is geworden.

terug naar het begin

De presentatie van ‘Je neemt me mee’ vond plaats in Delfzijl, in de discotheek dat onderdeel is van zijn familiebedrijf Partycentrum De Bolder. Pieter: “Ik ben daar ook ooit begonnen met zingen dus het voelt als de uitgelezen locatie om live met mijn band de nieuwe single ten gehore te gaan brengen, waarbij ik ook een voorproefje geef van de nummers op mijn aanstaande debuutalbum.”

toekomst

Hoewel hij alles doet voor een toekomst in de muziek, is Pieter ook realistisch genoeg. Voor zijn studie bachelor Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen, heeft hij pas geleden zijn scriptie ingeleverd. Er moet immers wel brood op de plank komen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten