dinsdag 7 april 2015

Trijntje Oosterhuis ontroert Marco Borsato

#20 Trijntje Oosterhuis: Ken Je Mij                                                       *** hoogste eerste weeks ***

Eigenlijk zou Trijntje Oosterhuis pas half mei weer van zich laten horen als ze ons land met ‘Walk Along’ vertegenwoordigt op het Eurovisie Songfestival in Wenen. Maar toen was daar op vrijdagavond 27 maart 2015 ineens het optreden voor Marco Borsato.

Marco was te gast in RTL Late Night om te praten over zijn 25-jarig jubileum, een docuserie en Symphonica in Rosso. Diezelfde avond kwamen ook Ali B, Sita en Do langs, allemaal artiesten met wie Marco een #1-hit had gescoord. Met Trijntje scoorde Marco in 1997 een #3-hit met ‘Een Wereld Zonder Jou’ en in 2013 een #1-hit met ‘Ik Zou Het Zo Weer Overdoen’.
Tijdens de uitzending zong Trijntje voor Marco het nummer ‘Ken Je Mij’. Niet alleen Marco was ontroerd, ook bij tv-kijkers werd een snaar geraakt. Het gevolg was dat het nummer dat weekend veel werd gedownload, wat uiteindelijk zorgt voor de hoogste eerste weeks op #20.

De versie die de Single Top 100 binnenkomt, is niet die ze zong in RTL Late Night, maar een opname van 19 maart 2008. Trijntje trad toen op in De Rode Hoed in Amsterdam, waar de opnames plaats vonden voor het gelijknamige dubbelalbum, dat deze week op herhaling gaat op #28. Trijntje heeft het nummer daarna nog gezongen bij onder andere Pauw & Witteman. In 2013 zongen René van Kooten en Jim Bakkum het nummer tijdens the Passion in Den Haag.

gedicht

Het nummer is echter al veel ouder dan 2008. De tekst is van haar vader, de theoloog en dichter Huub Oosterhuis. Hij schreef het voor haar toen ze nog een baby’tje was, begin jaren ’70. Oosterhuis baseerde zich op Psalm 139, waarin staat:
Heere, U doorgrondt en kent mij.
Ú kent mijn zitten en mijn opstaan,
U begrijpt van verre mijn gedachten.
U onderzoekt mijn gaan en mijn liggen,
U bent met al mijn wegen vertrouwd.’
Waar de Psalmist het heeft over ‘U kent mij’ veranderde Oosterhuis het in ‘Ken je mij’. Niet vreemd omdat hij het voor Trijntje, zijn dochter bedoelde.

In 2003 werd het gedicht ‘Ken Je Mij’ van muziek voorzien door Stijn van der Loo, schrijver, componist en theatermaker. Hij gebruikte het in zijn voorstelling Nero, een muzikale eenakter die hij vanaf 2004 opvoerde. In 2006 nam van der Loo het nummer op voor bij zijn boek Licht.

gitarist

Op ‘Ken Je Mij’ wordt Trijntje begeleid door gitarist Leonardo Amuedo (Montevideo, Uruguay, .20 september 1967). Amuedo leerde gitaarspelen van zijn broer. Na bekendheid in eigen land, verhuisde hij in 1990 naar Nederland. Hier maakte hij deel uit van diverse groepen  waaronder Batida. Tevens werd hij de vaste begeleider bij Fernando Lameirinhas en Estrellas de Ahora. Daarnaast werkte hij mee aan producties van onder meer Cor Baker, Laura Fygi,  Het Rosenberg Trio en Trijntje Oosterhuis. Sinds 2002 woont Amuedo in Rio de Janeiro waar hij onder meer speelt in de band van zanger/pianist Ivan Lins.

verzameling

Het zal nu wel even wat rustiger worden rond Trijntje, want ze moet zich voorbereiden op het Eurovisie Songfestival. Toch zal ze daarvoor nog even in de publiciteit treden, want op 25 april komt het driedubbelalbum Collected uit. Op de eerste cd staan nummers van haar eerste soloalbum. De tweede cd bevat voornamelijk live nummers en op de derde cd staan bijzondere duetten en opnames.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten