zondag 7 juni 2015

52 keer Mag Ik Dan Bij Jou

#95 Claudia de Breij: Mag Ik Dan Bij Jou                                                 *** hit op herhaling / dertiende keer ***

Nog maar een maand geleden ging ‘Mag Ik Dan Bij Jou’ van Claudia De Breij ook al op herhaling. De aanleiding was toen haar optreden tijdens het Bevrijdingsconcert op de Amstel in Amsterdam, waar ze het zong in aanwezigheid van koning Willem Alexander, koningin Máxima en prinses Beatrix. Langer dan twee weken hield ‘Mag Ik Dan Bij Jou’ het niet vol.
Dit keer zal de run langer zijn, want de man die de aanleiding is voor de dertiende (!) herhalingsoefening, komt volgende week met zijn uitvoering heel hoog binnen in de Single Top 100. Die zanger is Jeroen van der Boom, hij zong het nummer vorig weekend tijdens de optredens van de Toppers.

Nadat zijn Twitteraccount was volgelopen met mooie reacties, besloot Jeroen afgelopen week het nummer te koop aan te bieden. Binnen 1,5 uur stond zijn versie van ‘Mag Ik Dan Bij Jou’ bovenaan de iTuneslijst. Nu zegt dat niet zoveel, want daar sta je al met een paar honderd downloads. De aantallen van Jeroen spreken echter boekdelen: ruim 1000 op de eerste dag.

theaterlied

‘Mag Ik Dan Bij Jou’ was in januari 2010 het openingsnummer uit de theatershow Hete Vrede van Claudia de Breij. In de voorstelling, die speelt in 2060, kijkt ze terug op de huidige tijd, en vraagt zich af of ze goed of fout was en wat het criterium is. Dit aan de hand van de vraag van haar kleinzoon.‘Mag Ik Dan Bij Jou’ is een liedje, waarin het gaat om betrouwbaar versus vertrouwen.

In september 2010 kreeg Claudia voor Hete Vrede de Poelifinario, de cabaretprijs voor het meest indrukwekkende cabaretprogramma van het seizoen. De jury noemde de show intelligent bedacht, fraai van vorm en hilarisch van toonzetting.

platina

In november 2010 verscheen het album Wat Ik Zeker Weet, met alle liedjes uit Hete Vrede, dus ook ‘Mag Ik Dan Bij Jou’, dat al snel het populairste liedje was. In mei 2011 kwam het nummer beschikbaar als download en is sindsdien meer dan 30.000 keer gedownload, goed voor een platinaplaat. Voor velen is ‘Mag Ik Dan Bij Jou’ een lied dat troost biedt.

52 keer ‘Mag Ik Dan Bij Jou’

De hoogste plaats voor ‘Mag Ik Dan Bij Jou’ was een tweede, op 1 februari 2014. Zal Jeroen van der Boom die positie kunnen evenaren of zelfs overtreffen met zijn versie? Vrijdag weten we het! Qua aantal weken zal dat nooit lukken, want met de hernieuwde binnenkomst op #95, staat ‘Mag Ik Dan Bij Jou’ van Claudia nu al voor de 52e week genoteerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten